Artykuł: BGT, czyli język do tworzenia gier audio

Języków programowania jest wiele. Część z nich to języki z tzw. głównego nurtu, posługuje się nimi bardzo wielu programistów, a ich znajomość może uczynić z nas niezwykle konkurencyjnych pracowników. Są też języki zapomniane, niegdyś bardzo popularne, które z czasem musiały odejść, ustępując miejsca nowszym, bardziej optymalnym technologiom. Istnieją też języki, których autorzy projektują je z myślą o pewnych konkretnych zastosowaniach. Tym właśnie jest język BGT.

Czym jest BGT?

BGT jest skrótem od słów Blastbay Game Toolkit. Język ten stworzyła firma Blastbay Studios, autorzy takich dźwiękowych gier jak Q9 Action Game, Kringle Crash, czy Palace Punch-up. Produkcje te zostały zaprogramowane właśnie z wykorzystaniem platformy BGT. Skoro sprawdziło się w ich przypadku, twórcy chcieli podzielić się swoim narzędziem pracy z resztą społeczeństwa, licząc na kreatywne wykorzystanie potencjału tego języka. BGT jest prostym, ale dającym spore możliwości językiem. Użytkownik znajdzie w nim różnego rodzaju zmienne, funkcje, a także obiekty i klasy, czyli esencję współczesnego programowania. Całość uzupełnia podręcznik, w bardzo prosty i obrazowy sposób prowadzący za rękę przez początki naszej przygody z BGT.

Pobranie i instalacja

Pakiet instalacyjny, jak i kilka przykładów prostych gier napisanych w BGT znajdziemy na stronie projektu, zlokalizowanej pod adresem: http://www.blastbay.com/bgt.php. Instalacja nie jest niczym skomplikowanym, a sprowadza się tylko i wyłącznie do klikania w przycisk ‘Next’. Po zainstalowaniu otrzymujemy środowisko uruchomieniowe skryptów napisanych w języku BGT, kompilator skryptów do postaci plików wykonywalnych, a także obszerną dokumentację w formie wygodnego w lekturze pliku pomocy Windows. Jedyne, czego zabrakło to zintegrowany z BGT edytor, ale dzięki temu możemy zawsze skorzystać z naszego ulubionego programu do edycji plików tekstowych, np. systemowego notatnika czy opisywanego niegdyś na łamach Tyfloświata programu EDSharp. Dokumentację BGT napisano bardzo prostym i przyjaznym językiem – niestety jest to język angielski. Jeśli ktoś jednak zna choćby szkolne podstawy, nie powinien mieć problemów ze zrozumieniem pomocy.

Dla kogo jest BGT?

Napisałem wprawdzie na początku niniejszej informacji, że BGT został stworzony przede wszystkim z myślą o grach audio, prawda jest jednak taka, że gry dźwiękowe można napisać z pewnością w znacznie popularniejszych i bardziej rozpowszechnionych językach. O ile na początku, ograniczając się do BGT nie będzie nam przeszkadzało absolutnie nic, z czasem być może zacznie brakować nam komponentów zewnętrznych, które zechcemy dołączać do swoich rosnących projektów. Popularne na całym świecie języki, np. C++, VB, Python czy c#, pozwalają nam czerpać pełnymi garściami z twórczości innych autorów, korzystać z różnego rodzaju zewnętrznych bibliotek, które udostępniają. Używając BGT, skazani jesteśmy… na BGT. Niemniej jednak, może być to bardzo dobry i ciekawy język programowania dla osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w tej materii. Przede wszystkim pomoc napisana jest bardzo obrazowym językiem, co docenią niewidomi użytkownicy, szczególnie tacy, którzy pierwszy raz stykają się np. z pojęciem zmiennej czy obiektu.

Miłego programowania!

Michał Dziwisz

 

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Gminy Miejskiej Kraków