Artykuł: E-mail w chmurze, czyli nasza poczta na kilku komputerach

Coraz częściej używamy kilku komputerów. Jeden mamy w pracy, drugi w domu. Z jednego korzystamy na co dzień, z drugiego tylko podczas wyjazdów. Bardzo często spotykamy się z problemem, iż na komputerze, do którego siadamy, nie mamy całej naszej korespondencji elektronicznej. Bywa to irytujące i uciążliwe. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest założenie konta pocztowego, które umożliwia korzystanie z protokołu IMAP, ale nie zawsze mamy taką możliwość. Wiele popularnych serwisów, np. Wirtualna Polska, nie udostępnia takiej usługi i jeśli jesteśmy przywiązani do naszego adresu e-mail lub z innych przyczyn nie możemy go zmienić, skazani jesteśmy na używanie protokołów POP3. W takiej sytuacji możemy skorzystać z klienta e-mail w wersji portale, ale to także wiąże się z każdorazowym przenoszeniem danych lub pamiętaniu o zabraniu pendrive z programem pocztowym.

Jest jednak inna możliwość, która pozwoli nam swobodnie korzystać z naszej poczty POP3 na kilku komputerach. Nasze wiadomości e-mail możemy umieścić w wirtualnej chmurze. Warunkiem, aby wszystko działało, jest posiadanie na obu komputerach tego samego programu pocztowego oraz konta w serwisie Dropbox.

Krok pierwszy, założenie konta w serwisie Dropbox. Darmowe konto zakłada się bardzo łatwo i szybko. Po jego zautoryzowaniu i zainstalowaniu na wszystkich komputerach, które mają mieć wspólną pocztę programu Dropbox, na ich dyskach twardych zostaje utworzony katalog ?Dropbox? w domyślnej lokalizacji, czyli na dysku C:.

W drugim kroku, na komputerze na którym posiadamy najbardziej aktualną bazę z naszymi wiadomościami e-mail, kopiujemy folder magazynu programu pocztowego do katalogu ?Dropbox?. Przykładowo, w programie Outlook Express katalog ten mieści się w folderze:

c:\Documents and Settings\nazwa konta użytkownika\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Identities\

Można zagłębić się jeszcze bardziej i skopiować tylko katalog ?Outlook Express?.

Po wykonaniu tej operacji przechodzimy do trzeciego kroku. Należy uruchomić program pocztowy i w jego ustawieniach wskazać nowe miejsce folderu magazynowania. Ponownie podpierając się przykładem Outlook Express, funkcję tę znajdziemy w menu ?Narzędzia? i ?Opcje?. Tam należy przejść na zakładkę konserwacja i pod przyciskiem ?Folder Magazynu? zmienić dotychczasową lokalizację na tę w katalogu ?Dropbox?. Nowa lokalizacja będzie działać od kolejnego uruchomienia programu pocztowego.

Teraz musimy chwilkę zaczekać, aby wszystkie dane przeniesione do katalogu ?Dropbox? zdążyły się skopiować do wirtualnej chmury, a z niej na nasze pozostałe komputery. Z postępem tej operacji możemy się zapoznać, zaglądając do zasobnika systemowego, w którym widnieje informacja, czy wszystkie pliki zostały zaktualizowane. Jeśli na wszystkich komputerach, na których mamy zainstalowany Dropbox pojawi się informacja? All files up to date?, możemy przystąpić do ostatniego etapu.

W kroku czwartym powtarzamy na wszystkich komputerach, na których chcemy mieć tę samą pocztę czynności z trzeciego kroku, tj. w programie pocztowym zmieniamy domyślną lokalizację Folderu Magazynu na nową, umiejscowioną w katalogu Dropbox.

Po ponownym uruchomieniu programów pocztowych, na wszystkich komputerach będziemy mieli dostęp do tych samych wiadomości e-mail. Jeśli będziemy pracować na jednym z komputerów w pracy. jego folder magazynu będzie się na bieżąco aktualizował w chmurze. Po powrocie do domu i włączeniu komputera, jego folder magazynu poczty zsynchroniizuje się z danymi znajdującymi się w chmurze i będziemy mieli do dyspozycji całą korespondencję, którą prowadziliśmy na komputerze w pracy. Od tej pory nie musimy się już troszczyć o przenoszenie wiadomości i ich archiwizację. Jeśli uszkodzeniu ulegnie system na jednym komputerze to nasza poczta przetrwa w wirtualnej chmurze i będziemy w dalszym ciągu mieli do niej dostęp z innego komputera.

Obecnie serwis Dropbox oferuje darmowe konta o pojemności 2GB. Jeśli nasza poczta nie mieści się w tych limitach lub chcielibyśmy zwiększyć ilość miejsca w chmurze, możemy wykupić sobie taką dodatkową przestrzeń lub powiększyć ją poprzez polecanie innym użytkownikom serwisu Dropbox.

Piotr Witek

 

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Gminy Miejskiej Kraków