Kulturalna rozrywka od fundacji Szansa Dla Niewidomych

Kulturalny erudyta to gra, jaką na swojej stronie internetowej udostępniła fundacja Szansa Dla Niewidomych.

Program można uruchomić zarówno na komputerze wyposażonym w system Windows, jak i na telefonie komórkowym z systemem Symbian S60. Gra posiada także opcjonalne udźwiękowienie za pomocą dwóch głosów (Loquendo Krzysztof oraz Speak Jan), a także, co z pewnością istotne dla osób słabowidzących, możliwość powiększenia tekstu oraz zmiany kontrastu. Wszystkie te opcje można również wyłączyć i próbować grać z wykorzystaniem naszego czytnika ekranu, z przeprowadzonych testów wynika, że najlepiej z Erudytą radzi sobie Window-Eyes. NVDA i Jaws odczytywały elementy okna takie jak listy czy przyciski, niestety, miały problem z automatycznym odczytywaniem zadawanego pytania oraz oznajmianiem, czy nasza odpowiedź była poprawna.

Aby rozpocząć grę, należy najpierw zarejestrować się na stronie internetowej programu, lub też po pobraniu aplikacji, z jej poziomu utworzyć nowe konto gracza. Do przeprowadzenia rejestracji musimy wybrać nasz login, hasło, konieczne jest także podanie swojego adresu poczty elektronicznej.

Gra podzielona jest na trzy poziomy trudności, każdy poziom posiada dwadzieścia kategorii pytań, z jakich możemy być przeegzaminowani przez aplikację. W zależności od wybranego poziomu trudności, każda prawidłowa odpowiedź punktowana jest jednym, dwoma, lub trzema punktami. Każda plansza, polega na dopasowaniu do siebie elementów z dwóch list, na przykład nazw broni do ich opisów, czy związków frazeologicznych do ich definicji. Po zakończeniu rozwiązywania zadań z danej planszy, program poinformuje nas o osiągniętym wyniku, naszej lokacie na liście rankingowej a także zapyta, czy chcemy grać dalej.

Po zalogowaniu się na stronie internetowej Erudyty, możemy oprócz sprawdzenia rankingu graczy, o ile mamy taką chęć, dodać własną planszę z zadaniami, które zostaną wykorzystane w programie.

Gra na chwilę obecną nie jest pozbawiona wad, do najdrobniejszych z nich można zaliczyć klasyczne literówki. Czasami zdarzają się błędy merytoryczne w rodzaju informacji, iż osierdzie znajduje się w sercu a nie serce w osierdziu. Zdażają się również błędy w wyświetlanych zestawach, gdzie wśród słów angielskich znajdziemy słowo ?taniec? a wśród polskich ?dance?. Na szczęście błędy te są bardzo rzadkie i nie wpływają na komfort zabawy.

Kulturalny Erudyta na komputerach w redakcji Tyfloświata zainstalował się bez najmniejszych problemów, jednak docierają do nas sygnały, że w niektórych specyficznych konfiguracjach programowo/sprzętowych, występują poważniejsze kłopoty. Gra odmawia współpracy i nie chce się zainstalować.

Dodatkowo, wersja na telefony komórkowe, na chwilę obecną w momencie choćby najdrobniejszych problemów z siecią pozbawia nas wyników z aktualnie rozgrywanej tabeli. Jeśli naszym mobilnym czytnikiem ekranu jest Talks, musimy na własną rękę zatroszczyć się o głosy Jan lub Krzysztof, instalując np. demo Mobile Speaka. W najlepszym wypadku wystarczy wgranie pliku loquendo_common_3rd.SIS z pakietu Mobile Speak. Bez tych głosów nie jest możliwa instalacja Erudyty na telefonie komórkowym. Jeśli nie posiadamy licencji na wspomniane wyżej głosy, możemy korzystać z udźwiękowienia za pomocą Talksa, który bardzo ładnie radzi sobie z odczytywaniem interface?u gry. Od czasu do czasu, komórkowa wersja Erudyty zamyka się samoczynnie, co niewątpliwie może być irytujące.

Podsumowując, Kulturalny Erudyta to z pewnością program, jaki może sprawdzić, lub poszerzyć naszą wiedzę z wielu dziedzin. Autorom gratulujemy i trzymamy kciuki za rozwój programu, bo przed Erudytą z pewnością jeszcze długa droga, która zapowiada się bardzo obiecująco.

 

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Gminy Miejskiej Kraków