Nowa odsłona GO2Stop

Jakiś czas temu przestała działać aplikacja do sprawdzania rozkładów jazdy, z której korzystam na co dzień. GO2Stop, bo o tej aplikacji mowa, nie był w stanie zaktualizować baz danych rozkładów jazdy. Wielu użytkowników produktów z systemem operacyjnym iOS skasowało ją w nadziei, że ponowna instalacja rozwiąże problem. Tymczasem aplikacja zniknęła w ogóle z App Store’a. Po ponad dwóch tygodniach jednak nie tylko wróciła, lecz wróciła w nowej, ulepszonej wersji.

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest GO2Stop. To aplikacja pozwalająca na sprawdzanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w kilkudziesięciu miastach w Polsce. Jej twórca, Krzysztof Pliszka, dołożył starań, by była ona dostępna dla użytkowników VoiceOvera. Odróżnia to ją od innych, popularnych wśród osób widzących, programów. Ponadto GO2Stop jest w stanie pracować bez łączenia się z Internetem, co – zwłaszcza kilka lat temu – dla wielu było bardzo istotnym argumentem przemawiającym za tym, by z niej korzystać. Aplikacja pobiera bowiem bazy z kompletem informacji o komunikacji miejskiej w danym mieście, z których można następnie korzystać offline. Program należy do tzw. aplikacji freemium, tzn. wersja darmowa jest całkowicie funkcjonalna, jednak aby nie oglądać reklam i móc skorzystać z więcej niż pięciu wpisów do zakładki „Ulubione”, należy wykupić abonament. Roczny koszt takiej subskrypcji to niecałe 3 euro (tj. kilkanaście złotych). Ponadto, co warto zauważyć, z abonamentu można legalnie korzystać na pięciu różnych urządzeniach, niekoniecznie zalogowanych na jednym Apple ID.

Od czasu wydania pierwszych wersji GO2Stop minęło kilka lat, a deweloper nie miał możliwości reagowania na pojawiające się w systemie iOS zmiany. Pod koniec lipca aplikacja w ogóle przestała działać, gdyż niemożliwe okazało się ściąganie w dotychczasowy sposób rozkładów jazdy. Deweloper, co trzeba podkreślić, zareagował bardzo szybko i od razu przystąpił do prac nad nową wersją apki. Nie tylko sam dołożył starań, żeby aplikację usprawnić, lecz również zorganizował publiczny proces testowania roboczych wersji aplikacji.

Nowa wersja GO2Stop nie jest idealna. Usuwa jednak większość pojawiających się do tej pory błędów. Wprowadza także szereg usprawnień. Oto najważniejsze z nich. Przeprojektowano okno widoku rozkładu jazdy. Dodano nowy ekran początkowy, ekran, na którym widzimy tylko najbliższe odjazdy i dostępne na danym przystanku przesiadki oraz odległość dzielącą nas od przystanku wzbogacono o możliwość dodawania przystanku interesującej nas linii do ulubionych, można tam także zmienić kierunek jazdy lub ustawić alarm. W opcjach alarmu dodano możliwość ustawienia go dla odległości większej niż 250 metrów. Opcja przydatna zwłaszcza dla tych, którzy, jadąc autobusem, chcieliby zostać odpowiednio wcześnie poinformowani o zbliżającym się przystanku. W podobny sposób przeprojektowano okno widoku przystanku. Usprawnienia objęły także zakładkę „Trasa”, która po raz pierwszy stała się w pełni funkcjonalna oraz dostępna dla użytkowników VoiceOvera. Dopracowano także algorytm wyznaczania trasy, dzięki czemu sugestie aplikacji w tym zakresie są znacznie bardziej sensowne niż do tej pory. Zmieniono również elementy w zakładce „Ustawienia”, np. dodano automatyczną aktualizację baz danych. Usunięto także kilka bardzo irytujących błędów związanych z kolejnością anonsowania komunikatów przez VoiceOvera, który – do tej pory – często mówił wszystkie numery linii, a dopiero potem podawał godziny odjazdów. Wszystkie ikonki i elementy graficzne otrzymały etykiety zgodne z VoiceOver.

Aplikację znowu można pobrać z App Store’a, a jej funkcjonalność oraz dostępność dla osób niewidomych znacząco się poprawiły. Autor zapowiada, że projekt będzie się rozwijał. Na komentarze i sugestie użytkowników czeka pod adresem support@go2stop.pl . Z własnego doświadczenia współpracy z deweloperem mogę powiedzieć, że nie tylko słucha przekazywanych uwag, lecz również stara się znaleźć rozwiązania zgłaszanych problemów.

W ostatnich tygodniach pojawiły się nowe wersje testowe aplikacji. Aby włączyć się do procesu testowania, należy skontaktować się z autorem i zainstalować bezpłatną aplikację TestFlight. Obecnie testowane są funkcje związane z nowymi opcjami dostępnymi w systemie iOS 10 oraz 3D Touch.

Wojciech Figiel

 

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Gminy Miejskiej Kraków