[fot. christqr, Zdjęcie przedstawia rozłożony notatnik z odręcznymi zapiskami]
Blogowanie to rodzaj internetowej aktywności, który w ostatnim czasie cieszy się ogromną popularnością już nie tylko poza granicami, ale i w Polsce. Dzięki prowadzeniu bloga możemy pisać o tym, co nas boli czy cieszy, lecz możemy także dzielić się z innymi swoimi pasjami i zainteresowaniami, a nawet uprawiać twórczość artystyczną. W sieci jest mnóstwo różnego rodzaju blogów, są nawet pisane w ten sposób powieści w odcinkach.
Każdy z nas może w bardzo prosty sposób założyć i prowadzić swój własny blog. Zanim jednak rozpoczniemy przygodę z wirtualnym pamiętnikiem, warto dokładnie rozważyć, w jakiej formie i na jakiej platformie powinien on powstać, żeby potem nie borykać się z niespodziewanymi trudnościami i ograniczeniami albo wręcz nie żałować wyboru. Przeniesienie blogu na inną platformę bywa niestety wciąż jeszcze dosyć problematyczne, dlatego najlepiej od razu dokonać trafnego wyboru. W tym celu postaram się omówić tutaj gotowe serwisy blogowe, z którymi miałam do czynienia tj. blox.pl, blogspot.com i WordPress.com, a także nieco trudniejszy, ale dający znacznie większe możliwości, WordPress org.
BLOX – SERWIS BLOGOWY AGORY
Blox to jeden z najpopularniejszych i największych serwisów blogowych w Polsce. Jego właścicielem jest Agora, wydająca m.in. Gazetę wyborczą.
Blox to naprawdę duży serwis, na którym znajdziemy wiele znanych i poczytnych blogów, często prowadzonych przez ludzi z pierwszych stron gazet. Jego niewątpliwym plusem jest siła przebicia w wyszukiwarkach, bo blogi z tego serwisu indeksowane są np. w Google, marka, jak widać, robi więc swoje. Ponadto na Bloxie znajdziemy katalog wszystkich blogów, dzięki któremu można przeglądać pozycje w interesującym nas temacie. Jest również pewna możliwość promocji, mianowicie syndykat, do którego przyjmowane są tylko wybrane, najciekawsze blogi. Z doświadczenia wiem, że po wejściu do syndykatu poprawia się oglądalność blogu i jego miejsce w wyszukiwarkach.
[fot. FIRR, podpis: Blox strona główna]
Na Bloxie można również wyświetlać reklamy, a więc i zarabiać na tym. Agora ma nawet umowę z firmą Adtaily, dzięki czemu wszystko odbywa się w bardzo prosty sposób, ale dochodami oczywiście trzeba się dzielić z prasowym potentatem.
Blox oferuje również dużą liczbę szablonów, tj. skórek, dzięki którym nasz blog może być nie tylko ciekawy, ale i ładny. Domyślnych skórek jest wprawdzie niewiele, ale istnieje cała grupa osób tworzących szablony, także na zamówienie, i z nich można naprawdę wybrać sporo ciekawych propozycji. Katalog szablonów znajdziemy pod adresem: http://www.szablon.blox.pl. Istnieje również możliwość edycji CSS, do czego oczywiście niezbędna jest pewna wiedza. Ponadto, w społeczności bloxowej funkcjonuje kilka osób tworzących różnorakie dodatki i skrypty dla tego serwisu.
Notki można tu tworzyć nie tylko w sposób tradycyjny, ale także przy pomocy e-maila oraz telefonu.
Do wad Bloxa należą przede wszystkim kłopoty ze stabilnością. Wielokrotnie czytałam skargi, że z powodu jakichś przeciążeń blogerzy tracili notki, nad którymi sporo czasu pracowali, oczywiście następowało to podczas ich pisania bezpośrednio w bloxowym edytorze. Blox niestety nie zapisuje automatycznie notek w trakcie edycji, o czym warto pamiętać. Niedawno nastąpiła zmiana serwerów i sama już od jakiegoś czasu nie widziałam żadnego komunikatu o przeciążeniach czy niedostępności, wygląda więc na to, że wszystko się poprawiło. Serwis ten w ciągu ostatniego roku przeszedł duże zmiany, których wprowadzenie zajęło dość dużo czasu, ale efekty są widoczne.
[fot. Evgeniy Novichikhin, Zdjęcie przedstawia kartki wylatujące z ekranu notebooka]
Za sporą wadę uważam także istnienie jedynie równorzędnych kategorii wpisów oraz brak możliwości zakwalifikowania jednej notki do kilku kategorii. Bardzo komplikuje to życie w wypadku prowadzenia blogu tematycznego. Obecnie sprawę nieco ułatwiają dodane jakiś czas temu Tagi, ale mnie osobiście większych możliwości w zakresie kategorii nadal brakuje.
[fot. FIRR, podpis: Dodatkowe szablony do blogów serwisu Blox, Screener serwisu]
Niestety nie ma także możliwości podpięcia własnej domeny pod blog na Bloxie. Blox nie oferuje też funkcji eksportowania ani importowania blogu, więc ewentualne przenosiny są bardzo utrudnione. Istnieje wprawdzie zewnętrzna aplikacja o nazwie Blex, ale nie rozwiązuje ona problemu do końca.
DOSTĘPNOŚĆ
Po prawie trzech latach pisania blogu na Bloxie mogę powiedzieć, że jest on dostępny zarówno, jeśli chodzi o prowadzenie blogów, jak i ich czytanie przez osoby niewidome. Sama korzystam z programu Jaws 9 oraz najczęściej z przeglądarki Mozilla Firefox. Oczywiście nie ze wszystkich funkcji możemy skorzystać w taki sposób, jak osoby widzące, ale nie natrafiłam dotąd na nic, czego bym tam zrobić nie mogła.
UTWORZENIE BLOGU
W celu założenia blogu na Bloxie należy wejść na stronę: http://www.blox.pl i użyć linku ‘Załóż blog’. Do tego celu konieczne jest posiadanie konta na portalu gazeta.pl. Możemy je w tym miejscu utworzyć lub użyć już istniejącego. Założenie samego blogu jest już dziecinnie proste, wystarczy wpisać jego adres, tytuł i opis. Adresy blogów mają tu postać np. http://mojblog.blox.pl, gdzie ‘Mojblog’ to element wybrany przez użytkownika.
KONFIGURACJA
Konfiguracja również nie powinna nikomu nastręczać trudności. Po zalogowaniu na Blox, wszystkie niezbędne opcje znajdziemy pod linkami ‘Ustawienia’ oraz ‘Wygląd’. Możliwości jest sporo i nie będę tutaj ich wszystkich opisywać. Przede wszystkim możemy umieścić blog w katalogu tematycznym, wybrać liczbę wpisów pokazywanych na stronie głównej, zdecydować, czy notki będą wyświetlane w całości, czy też dzielone na wstęp i treść. W menu ‘Wygląd’, w zakładce ‘Boczna szpalta’ znajdziemy miejsce na dodatkowy kod HTML, dzięki czemu możemy skorzystać z zewnętrznych statystyk, co polecam, bo te wbudowane nie są najlepszej jakości. W polu tym możemy wklejać kody wszelkich widgetów, które później pojawią się na głównej stronie blogu. W menu ‘Wygląd’ znajdziemy również wspominane wyżej szablony, które poprawią atrakcyjność blogu pod względem wizualnym.
REDAGOWANIE
Zanim utworzymy pierwszą notkę warto zdecydować, jakiego chcemy używać edytora, Blox oferuje bowiem cztery możliwości: prosty edytor tekstowy, dwa edytory HTML area: prosty i zaawansowany, a także edytor TinyMCE.
[fot. FIRR, podpis: Syndykat – grupa najbardziej polecanych logów serwisu Blox, Screener serwisu Blox]
Prosty edytor tekstowy, jak sama nazwa wskazuje, jest najbanalniejszym z rozwiązań, mającym jednak wiele zalet, zwłaszcza dla osób niewidomych. Jest w całości obsługiwany przez programy odczytu ekranu i daje pełną możliwość panowania nad używanym kodem HTML, tyle że trzeba go wprowadzać ręcznie.
[fot. Franz Pfluegl, Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę, siedzącą na trawniku i pracującą na notebooku]
Edytory HTML Area różnią się stopniem zaawansowania. Nie mamy tu jednak możliwości ręcznego wprowadzania znaczników. Możemy je jedynie wybierać z listy. Zgodnie z informacją na stronach Blox, edytory te nie są już rozwijane przez swoich autorów, generują często błędny kod i ogólnie nie są polecane.
TinyMCE to zaawansowany edytor, który serwis Blox jak najbardziej poleca. Daje on duże możliwości, ale niestety nie jest obsługiwany przez Jaws, a przynajmniej mnie nie udało się go obłaskawić. Poza tym jego wadą jest również brak możliwości ręcznego wprowadzania Tagów HTML.
Reasumując, wydaje mi się, że najlepiej wybrać najprostszy edytor tekstowy zwłaszcza, gdy używa się screenreaderów. Ponadto warto dodać, że w wypadku dzielenia notek na wstęp i treść, część przeznaczona na wstęp i tak nie jest obsługiwana przez inne edytory niż tekstowy, jeżeli więc chcemy i tu zastosować HTML, musimy to zrobić ręcznie. Jeśli kogoś to przeraża, spieszę donieść, że nie jest to takie straszne. Naprawdę wystarczy zapamiętać kilka podstawowych komend, żeby tworzyć estetyczne teksty z tabulatorami, linkami itd.
Edytor można wybrać na dwa sposoby. Po pierwsze wchodząc w ‘Ustawienia/edytor’, po drugie z poziomu edytora notek.
Notkę tworzy się bardzo prosto. Należy kliknąć link ‘Nowy wpis’, gdzie mamy pola edycyjne do wpisania tytułu, wstępu, treści oraz tagów. Tutaj także możemy zmienić używany edytor, zdecydować, czy dzielimy notkę na wstęp i treść, czy też nie, dodać zdjęcie, film itd., zmienić szerokość edytora, a także wybrać kategorię, do której wpis będzie należał. W ustawieniach kategorii zawsze jedna z nich jest domyślna, więc jeśli nie dokonamy innego wyboru, wpis właśnie w niej się znajdzie. Kategorię wybieramy, klikając w edytorze notek link ‘Przypisz kategorię do wpisu’, a następnie wybieramy z listy istniejących kategorii tę właściwą i zaznaczamy ją Spacją. Tu także możemy utworzyć nową kategorię, wpisując jej nazwę w pole edycyjne i naciskając przycisk ‘Dodaj’. Następnie, w razie potrzeby, możemy zdecydować, czy do danego wpisu będą mogły być dodawane komentarze i trackbacki. Robimy to klikając ‘Komentarze i trackbacki’, gdzie wybieramy odpowiednie ustawienia. Notkę możemy od razu opublikować, naciskając przycisk ‘Publikuj’, albo zapisać jako szkic do późniejszej edycji. Po opublikowaniu możemy użyć linku ‘Podgląd’, by zobaczyć, jak prezentuje się ona na blogu.
[fot. FIRR, podpis: Blogspot – strona główna]
Poza notkami możemy utworzyć również pięćdziesiąt stron statycznych, które nie mają daty opublikowania, nie są komentowane i co do zasady służą do celów informacyjnych. To dobry sposób, żeby napisać np. coś o sobie, swoim blogu czy zainteresowaniach. Stronę tworzymy wchodząc w link ‘Strony’, a następnie ‘Dodaj nową stronę’. Otworzy się edytor bardzo podobny do tego, którego używaliśmy do redagowania notek z tą różnicą, że tu możemy wpisać adres strony. Niestety Blox nie oferuje widgetu, który wyświetlałby owe strony, dlatego link najlepiej po prostu dodać do swoich zakładek.
LINKI
Linki, tutaj nazywane zakładkami, to kolejny ważny element każdego blogu. Wśród nich umieszczamy odnośniki do stron i blogów, które czytujemy. Ma to znaczenie i dla naszych czytelników, i dla innych blogerów. Swoistą niepisaną zasadą jest bowiem umieszczanie u siebie linku do blogu, na którym autor umieścił link prowadzący do nas. Zakładki tworzymy używając odnośnika ‘Linki’. Następnie musimy utworzyć foldery, tj. grupy linków (np. blogi, strony kulinarne, strony znajomych itd.). Nowy folder tworzymy, wpisując jego nazwę i naciskając przycisk ‘Dodaj’. Następnie wchodzimy w dany folder, naciskając ENTER na jego nazwie i już możemy tworzyć zakładki, wpisując ich nazwy w polu ‘Nazwa’ oraz adresy w polu ‘Adres’. Następnie klikamy ‘Dodaj’. Oczywiście, jeśli w danym folderze mamy już więcej zakładek, możemy je również wygodnie edytować i usuwać.
BLOGSPOT – SERWIS OD GOOGLE
Blogspot/blogger to jeden z najpopularniejszych serwisów blogowych na całym świecie. Przyczyną tej popularności jest niewątpliwie fakt, że należy on do koncernu Google. Nietrudno się zatem domyślić, że jego dużą zaletą są bardzo dobre miejsca w wyszukiwarkach, zwłaszcza w macierzystym Google’u.
Serwis ten charakteryzuje się dużą prostotą obsługi. Blogerzy mają możliwość zarabiania na swoich blogach przy pomocy reklam Google Adsense i nie słyszałam właściwie, żeby były jakieś problemy ze stabilnością. Blog na blogspocie można ponadto bez problemu podpiąć pod własną domenę, co może być dla niektórych istotne.
[fot. FIRR, podpis: Serwis Blogspot umożliwia samodzielne zaprojektowanie szablonu przy pomocy prostego edytora. Screener projektanta szablonów serwisu Blogspot]
Mamy w nim również spore możliwości wyboru skórek, a także decydowania o układzie blogu, rozmieszczeniu poszczególnych elementów itd. Niewątpliwie możliwości te są większe, niż proponowane przez Blox. Istnieje ponadto projektant szablonów, dzięki któremu każdy może sobie stworzyć swój własny szablon. Dla- tego też w sieci jest ich sporo i z tego co wiem, są one bardzo atrakcyjne wizualnie.
[fot. Gunnar Pipper, podpis: Serwisy pozwalające na prowadzenie blogów umożliwiają publikowanie treści także za pośrednictwem maili, Zdjęcie przedstawia fragment klawiatury, w którym klawisz ENTER zastąpiono przyciskiem E-MAIL.]
Blogspot, podobnie jak Blox, również oferuje możliwość publikowania notek przy pomocy e-maila oraz telefonu komórkowego.
Minusem jest moim zdaniem brak hierarchicznych kategorii. Ściślej mówiąc, w ogóle nie ma tu czegoś takiego jak kategorie, a jedynie etykiety, czyli de facto Tagi. Nie jest to więc najlepsze rozwiązanie dla blogów tematycznych. Nie znajdziemy tu też tematycznego katalogu, możemy jedynie przemieszczać się między blogami klikając ‘Następny/poprzedni blog’ na pasku nawigacyjnym. Istnieje wprawdzie strona z najciekawszymi blogami, ale w zalewie wielojęzycznych treści z całego świata, raczej trudno się tam przebić, pisząc po polsku. Blogspot oferuje też funkcję eksportu oraz importu, niestety jedynie w ramach tego jednego serwisu. Nie ma więc możliwości zaimportowania blogu z innej platformy, a przeniesienie blogu istniejącego na Blogspocie jest możliwe tylko w wypadku, gdy nowa platforma umożliwia importowanie z tego serwisu.
DOSTĘPNOŚĆ
Blogspot jest serwisem dostępnym dla osób niewidomych, a w każdym razie jak dotąd nie natrafiłam na żadne większe utrudnienia w jego obsłudze ze screenreaderem. Osoba niewidoma może więc z powodzeniem założyć i prowadzić tutaj blog.
ZAKŁADANIE BLOGU
Blog na Blogspot można założyć na stronie: http://www.blogspot.com. W tym celu należy użyć linku ‘Utwórz bloga’. Konieczne jest posiadanie konta Google lub G-mail. Następnie trzeba wpisać tytuł oraz adres blogu. Do tej, jak i niektórych innych operacji, konieczne jest wpisanie kodu z obrazka (istnieje też możliwość weryfikacji słuchowej tj. wpisania słyszanych cyfr). Adres blogu będzie miał formę: http://www.mojblog.blogspot.com.
KONFIGURACJA
Blogspot zapewnia spore możliwości konfiguracyjne, zdecydowanie większe od Bloxa. Pod linkiem ‘Ustawienia’ znajdziemy cały szereg najróżniejszych opcji, począwszy od tych, dotyczących redagowania postów, przez wygląd blogu, po kwestie komentarzy. Użytkownik może w elastyczny sposób decydować o układzie swojej strony, określić, jakie elementy mają się na niej znaleźć oraz jak mają być rozmieszczone. Osoby znające język HTML mogą nawet edytować ręcznie swój szablon.
REDAGOWANIE
Redagowanie blogu jest tu bardzo proste. Tak jak poprzednio, musimy zdecydować, z jakiego edytora będziemy chcieli korzystać. Obecnie możliwości są trzy: zaktualizowany edytor, starszy edytor oraz ‘ukryj tryb tworzenia’. Wyboru możemy dokonać w ustawieniach podstawowych.
Pierwsze dwa edytory służą do wygodnego formatowania tekstu przy pomocy gotowych przycisków, trzecia opcja jest przeznaczona dla tych, którzy edytują głównie kod HTML. Ponadto, podczas redagowania notki, zawsze można się przełączać pomiędzy trybami.
Na pulpicie nawigacyjnym znajduje się link ‘Nowy post’, z którego należy skorzystać w celu utworzenia nowej notki. Otwiera się wówczas okno edytora, w którym możemy wybrać typ czcionki, jej rozmiar, kolor oraz styl. Mamy również łatwy dostęp do niektórych znaczników HTML, np. lista, cytat itd. Mają one formę przycisków uruchamianych przy pomocy Spacji. Ponadto możemy dodać do postu film czy obraz. Znajdziemy tu miejsce na wpisanie tytułu notki oraz pole na jej treść. Pole to jest w pełni dostępne, ale Jaws nie zawsze informuje, że jest to pole edycyjne, identyfikując je jedynie jako ramkę. Naciśnięcie w tym miejscu Spacji bądź ENTER powoduje jednak, że przechodzimy w tryb formularzy i możemy śmiało redagować wpis. Mamy również możliwość skorzystania z kilku skrótów klawiszowych, które mogą nieco przyspieszyć proces tworzenia notki, nie jest ich jednak zbyt wiele. Nie ma problemów z dodawaniem znaczników HTML, ponieważ są prawidłowo interpretowane przez wszystkie edytory. Każdy post możemy opatrzyć odpowiednimi etykietami, co ułatwi później czytelnikom odnajdywanie interesujących ich treści na blogu. Niestety nie zauważyłam wbudowanej możliwości dzielenia wpisów na wstęp i treść, jest jednak sposób, żeby taki efekt uzyskać, wystarczy użyć polecenia HTML .
Notkę możemy od razu opublikować, albo zapisać wersję roboczą do późniejszej edycji. Opublikowany post obejrzymy, klikając ‘Wyświetl post’ lub ‘Wyświetl post w nowym oknie’.
Blogspot, podobnie jak Blox, posiada możliwość tworzenia stron statycznych, niestety można ich utworzyć tylko dziesięć. Na pulpicie nawigacyjnym należy użyć menu ‘Edytuj posty’, w którym znajdziemy link ‘Edytuj strony’. Po jego użyciu, należy kliknąć link ‘Nowa strona’. Otworzy się okienko bardzo podobne do tego, w którym piszemy normalny post. Żeby stworzone w ten sposób strony były widoczne na blogu, należy przejść do linku ‘Projekt’ i tam wybrać odpowiedni gadżet w sposób podobny, jak to będzie opisane poniżej w wypadku linków.
LINKI
Dodanie kolekcji linków nie jest tu tak proste, jak w innych serwisach. Z nieznanych mi względów opcja ta nie jest domyślnie włączona na blogu i trzeba ją dopiero dodać. Można to zrobić, klikając na pulpicie administracyjnym w link ‘Projekt’, a następnie ‘Dodaj gadżet’ przy elemencie, do którego chcemy dodać hiperłącze. Dzięki temu możemy decydować, gdzie nasze odnośniki wyświetlą się na blogu. Tam wybieramy ‘Lista blogów’, jeśli chcemy linkować tylko do innych blogów lub ‘Lista linków’, jeśli odnośniki będą dotyczyły różnych witryn. Proponuję listę linków. Po kliknięciu ‘Dodaj’, otrzymujemy okno konfiguracji listy linków, gdzie możemy wpisać jej tytuł, liczbę linków do wyświetlenia, a także zacząć dodawać odnośniki.
DWA OBLICZA WORDPRESSA
WordPress to chyba najbardziej uznany na świecie sposób na wygodne i elastyczne blogowanie. Ma on jednak dwie twarze. Mówiąc w dużym uproszczeniu WordPress.com to coś dla wymagających, ale mniej zaawansowanych użytkowników i tych, którzy chcą w wygodny i szybki sposób zarządzać blogiem o bardzo dużych możliwościach. Drugie oblicze to WordPress.org, narzędzie bardziej zaawansowane, wymagające od użytkownika więcej zaangażowania, ale też dające dużo większe możliwości. Uważam, że WordPress w każdej formie stanowi świetne rozwiązanie dla blogów tematycznych, ponieważ mamy tutaj możliwość definiowania hierarchicznych kategorii, a do tego jeden wpis może należeć do dowolnej ich ilości. Dzięki takiemu rozwiązaniu, każdy czytelnik łatwo znajdzie potrzebną informację, czego nie można powiedzieć o obu poprzednio omówionych serwisach. Dodatkowo do postów można również przypisywać Tagi, a notki publikować przy pomocy e-maila bądź telefonu.
[fot. FIRR, podpis: wordpress.org – strona główna]
Mamy również dużą dowolność w kształtowaniu wyglądu blogu, chociażby poprzez dodawanie i usuwanie wielu różnych widgetów.
WordPress oferuje również duże możliwości, jeśli chodzi o importowanie blogów z innych platform np. Blogspot/blogger. Blogi oczywiście można także eksportować.
DOSTĘPNOŚĆ
WordPress w obu wersjach jest w pełni dostępny dla screenreaderów. Widać, że jego twórcy musieli pomyśleć o osobach niewidomych, ponieważ mamy pewne możliwości wpływania na wygląd ekranu. Panel administracyjny jest wygodny i nietrudno w nim znaleźć najbardziej przydatne funkcje.
Jeżeli mamy jakiś problem z obsłużeniem danej strony w panelu administracyjnym, to polecam skorzystanie z linku ‘Opcje ekranu’, gdzie będziemy mogli wybrać wygodniejszy dla nas tryb, np. w oknie edycji notki możemy zdecydować, czy będzie ono miało układ jedno czy też dwukolumnowy, a w niedostępnym normalnie oknie ‘Wygląd/widgety’ włączyć tryb ułatwionej dostępności, dzięki czemu strona ta stanie się całkowicie obsługiwalna przy pomocy screenreaderów. Możemy korzystać również ze sporej ilości skrótów klawiszowych, które bardzo ułatwiają pracę.
WORDPRESS.COM
Wordpress.com to duży i bardzo popularny serwis blogowy. Oferuje użytkownikom darmowe blogi oraz hosting. Serwis występuje w wielu językach, jest oczywiście także wersja polska.
[fot. Franck Boston, Graficzne przestawienie słowa ‘blog’]
Plusami WordPress.com są niewątpliwie wygoda, darmowy hosting, możliwość podpięcia własnej domeny, duże możliwości konfiguracyjne, zwłaszcza w porównaniu z poprzednio omówionymi serwisami blogowymi.
Nie ma tu wprawdzie katalogu tematycznego, ale na stronie głównej pokazują się najpopularniejsze blogi i wpisy dnia i co ważne, wszystkie w języku polskim.
Minusem jest brak możliwości zarabiania na blogu, czego zabrania regulamin WordPressa. Prowadzone tu blogi muszą mieć bowiem charakter niekomercyjny.
Ponadto narzędzie nie ma zbyt dużych możliwości, jeśli chodzi o dobór skórek, zwanych tu motywami graficznymi. Możemy wybierać z kilkudziesięciu preinstalowanych i nie ma możliwości korzystania z motywów zewnętrznych, czy też tworzenia własnych, chociaż obeznany użytkownik może edytować CSS.
Ponadto mamy do dyspozycji kilka wtyczek, np. Akismet, służący do blokowania spamu. Nie przewidziano jednak możliwości korzystania z dodatkowych pluginów, a tym samym rozszerzania jeszcze bardziej funkcjonalności tej wersji WordPressa.
[fot. FIRR, podpis: Do tworzenia swoich blogów WordPressa używają między innymi CNN i The New York Times, Screener blogów wymienionych mediów]
ZAKŁADANIE BLOGU
W celu założenia blogu należy odwiedzić stronę: http://www.wordpress.com, która domyślnie jest wyświetlana w języku angielskim. Wystarczy użyć linku ‘Polski’, by język został zmieniony. Zanim założymy blog, musimy najpierw utworzyć konto na WordPressie, klikając w link ‘Zarejestruj się’. Otworzy się wówczas formularz rejestracyjny, w którym należy podać niezbędne dane, tj. nazwę użytkownika, hasło, adres e-mail. Żeby założyć blog, musimy zaznaczyć, nieprzetłumaczoną na polski opcję ‘Gimme a blog, (like username. wordpress.com)’. Domyślny adres będzie miał postać: http://www.mojblog.wordpress.com.
KONFIGURACJA
Konfigurowanie blogu na WordPress.com jest bardzo proste. Opcje dotyczące wyglądu znajdziemy w panelu administracyjnym pod linkiem ‘Wygląd’. Tam możemy wybrać motyw graficzny, dodawać i usuwać widgety i wiele innych. Resztę ustawień znajdziemy pod odnośnikiem ‘Ustawienia’. Jest ich dużo i dotyczą kwestii ogólnych, redagowania notek, komentarzy, pozwalają na podpięcie blogu pod własną domenę itp.
REDAGOWANIE
W celu zredagowania nowej notki, należy w panelu administracyjnym użyć linku ‘Nowy wpis’. Tutaj również mamy do wyboru dwa edytory: wizualny i HTML. Wizualny wydaje się być dostępny dla screenreaderów, chociaż w miejscu na wpisanie treści Jaws nie identyfikuje pola edycyjnego. Wystarczy jednak w ramce nacisnąć Spację lub ENTER i wchodzi bez problemu w tryb formularzy. Minusem takiego rozwiązania jest to, że osoba widząca od razu widzi efekty swoich działań np. dodania odnośnika itd., a dla osoby niewidomej jest to wprawdzie czytelne, ale zmiany nie pojawiają się w samym polu edycyjnym i wydaje mi się, że przez to de facto kontrolowanie całości może nie być łatwe. Ponadto mimo przejścia w tryb formularzy, Jaws niezbyt dobrze radzi sobie w tej ramce.
W każdym razie osobiście preferuję edytor HTML, w którym wybrany znacznik pojawia się po prostu w pisanym tekście. W edytorze HTML jest nawet całkiem sporo skrótów klawiszowych przyspieszających i ułatwiających pracę. Wyboru edytora możemy dokonać już w oknie edycji, także w każdej chwili można się między nimi przełączać. W WordPressie nie ma domyślnej opcji dzielenia wpisów na wstęp i treść, ale jest na to prosty sposób, tj. wspominany już tutaj znacznik HTML, który możemy wybrać z listy, bądź po prostu użyć skrótu klawiszowego ‘Alt+Shift+t’.
[fot. Tatiana Popova, Zdjęcie przedstawia klawiaturę komputerową, w której klawisz ENTER zastąpiono przyciskiem ‘Blog’]
[fot. Dimitrij Shironosov, podpis: Prowadzenie bloga pozwala na dzielenie się swoimi przemyśleniami na dowolny temat z czytelnikami na całym świecie, Zdjęcie przedstawia osobę obsługującą komputer]
Do wpisu możemy dodać filmy, zdjęcia itd. Poza tym możemy wybrać kategorie, do których wpis będzie należał. Domyślnie utworzona została kategoria o nazwie ‘Uncategorized’. Do notek można również dołączyć Tagi. Ponadto mamy możliwość zdecydowania, czy do postu będą mogły być dodawane komentarze oraz trackbacki. Wpis możemy opublikować lub zapisać jako szkic do późniejszej edycji. Bardzo ważne jest to, że WordPress zapisuje w tle, także w razie jakichś komplikacji istnieje duża szansa, że nie stracimy utworzonej już częściowo notki. Po opublikowaniu postu możemy podejrzeć, jak prezentuje się on na blogu.
Mamy również możliwość tworzenia statycznych stron. W tym celu należy użyć linku ‘Strony’, w panelu administracyjnym, a następnie kliknąć ‘Dodaj nową’. Otworzy się okno bardzo podobne do tego, które służy do redagowania nowych wpisów. Co ciekawe, możemy tworzyć dowolną ilość stron i budować je hierarchicznie, tj. można przykładowo utworzyć stronę „O mnie”, której podstronami będą strony „Moje zainteresowania”, „Moja rodzina” itd. Domyślnie włączony jest widget, dzięki któremu strony te są od razu widoczne na blogu.
ODNOŚNIKI
Nowy link dodajemy, klikając w menu ‘Odnośniki’ – ‘Dodaj nowy’. Tam znajdziemy miejsce na wpisanie nazwy linku, jego adresu, opisu. Należy wybrać kategorię, do której będzie przypisany, domyślnie utworzona jest kategoria „Blogroll”. Istnieje również możliwość dodania nowej.
Ponadto należy zdecydować, w jaki sposób link będzie się otwierał – w nowym oknie lub karcie, w bieżącym oknie lub karcie, bez ramek itd. Sugeruję wybieranie pierwszej opcji, bo zdecydowanie ułatwia ona poruszanie się po Internecie. Mamy tu jeszcze ciekawą możliwość wyboru relacji (XFN). Jaws tego nie identyfikuje, ale jeżeli zaznaczymy, że np. autor dodawanej strony jest naszym przyjacielem, krewnym czy sąsiadem, to na naszym blogu zostanie to uwidocznione. Po wypełnieniu wszystkich pól naciskamy przycisk ‘Dodaj odnośnik’.
[for. RTiniages, Graficzne przedstawienie słowa ‘blog’]
WORDPRESS.ORG
Wordpress.org to system blogowy, dający zdecydowanie najwięcej możliwości wśród przedstawianych przeze mnie rozwiązań. Jego obsługa jest jednak nieco trudniejsza niż w wypadku innych platform. Na bazie WordPressa można stworzyć nie tylko blog, ale nawet cały serwis internetowy lub sklep. Istnieje do niego olbrzymia liczba motywów graficznych, dzięki czemu nasza strona będzie wyglądała dokładnie tak, jak chcemy. Ponadto stworzono całe mnóstwo wtyczek, które znacznie rozszerzają możliwości tego systemu.
[fot. FIRR, podpis: Polskie strony poświęcone serwisowi WordPress zapewniają dostęp do tłumaczeń silnika narzędzia, wtyczek oraz skórek, Screener strony WordPress Polska]
Wordpress.org to nie tylko gotowy serwis blogowy, ale silnik, na bazie którego możemy wygodnie budować swoją stronę. Prościej rzecz ujmując, „WordPress jest tym, czego używasz, kiedy chcesz pracować korzystając z oprogramowania blogowego, zamiast z nim walczyć.” (Cytat z oficjalnej polskiej strony WordPress).
Wsparcie w zmaganiach z WordPressem zapewniają polskie strony poświęcone temu systemowi: http://pl.wordpress.org/ oraz http://wordpress-polska.org/
Do skorzystania z tego silnika blogowego konieczne jest posiadanie własnego miejsca na serwerze hostingowym, za co zwykle trzeba zapłacić. Musimy też mieć własną domenę i nieco więcej wiedzy niż w wypadku innych blogów. U wielu dostawców usług hostingowych WordPress jest już preinstalowany.
Plusami tego narzędzia są niewątpliwie ogromne możliwości konfiguracji i rozbudowywania blogu. Nie podlegamy też ograniczeniom zwykłych serwisów blogowych, nikt nam więc blogu nie usunie bez podania przyczyny. Na takim blogu możemy śmiało zarabiać i mieć nad nim całościową kontrolę, do tego jego późniejsza obsługa nie jest trudna i każdy użytkownik powinien sobie z nią poradzić.
Dzięki wspomnianym wtyczkom, możemy tworzyć ankiety, formularze kontaktowe, integrować blog z serwisami społecznościowymi i wiele, wiele więcej. Ponadto mamy dostęp do wszystkich plików źródłowych php i możemy je dowolnie edytować, oczywiście o ile się na tym znamy. Przy odrobinie uporu można sobie np. przetłumaczyć samodzielnie obcojęzyczny szablon.
Minusy to niewątpliwie konieczność posiadania własnej domeny i hostingu, a także fakt, że trzeba włożyć nieco więcej pracy w to, by taki blog uzyskał dobre miejsce w wyszukiwarkach.
Nie będę tutaj omawiać szczegółowo narzędzia WordPress.org, ponieważ wszystkie kwestie dotyczące konfiguracji, redagowania notek czy stron, a także dodawania linków przedstawiają się tu niemal identycznie, jak w WordPress.com. Oczywiście, jak wspominałam, możliwości konfiguracyjne są znacznie większe. Jest to zatem platforma niezwykle elastyczna, dająca użytkownikowi ogromne możliwości, którą bardzo wszystkim polecam.
W niniejszym artykule starałam się ukazać najważniejsze aspekty blogowania w kilku formach, kładąc szczególny nacisk na kwestie dostępności dla osób niewidomych, ale jak wiadomo, nie tylko dostępność się liczy, ważna jest również funkcjonalność i wygoda.
Jako osoba działająca od prawie trzech lat na Bloxie muszę powiedzieć, że w którymś momencie podjęłam poszukiwania innej platformy na swój drugi blog. Moim zdaniem Blox oferuje zbyt małe możliwości, zwłaszcza w przypadku blogów tematycznych.
Blogspot, choć funkcji ma znacznie więcej, również pod tym względem nie był dla mnie zadowalający. Dodatkowo niezbyt podoba mi się jego panel administracyjny. Kilkakrotnie musiałam bowiem intensywnie poszukiwać czegoś, co moim zdaniem powinno być zlokalizowane tak, by użytkownik miał szybki dostęp do podstawowych funkcji.
[fot. Andrey Armiyagov podpis: WordPressa można również użyć do stworzenia własnej strony lub nawet sklepu internetowego, Zdjęcie przedstawia klawiaturę komputerową wyposażoną w przycisk „Dodaj do koszyka” z wizerunkiem sklepowego wózka]
Moim odkryciem stał się WordPress i choć sama zdecydowałam się na blog na własnym hostingu, to większość autorów z pewnością zadowoli WordPress.com. WordPress jest świetnym rozwiązaniem dla blogów tematycznych, ma naprawdę imponujące możliwości i w moim osobistym rankingu stanowi absolutną czołówkę. Na pierwszym miejscu stawiam WordPress.org, a tuż za nim plasuje się WordPress.com. Zaznaczam, że jest to oczywiście moja subiektywna opinia, nie każdy musi się z nią zgadzać.
[fot. FIRR, podpis: Blog autorki artykułu, Screener blogu http://mojabiblioteczka.blox.pl]
Wydaje mi się, że dla przeciętnego, początkującego blogera, który ma pewne wymagania, ale chciałby równocześnie, żeby blogowanie było proste i nie zabierało mu czasu na instalowanie, konfigurowanie najlepszym rozwiązaniem będzie WordPress.com, który jest połączeniem prostoty z dużymi możliwościami. Jeśli ktoś chce prowadzić w Internecie swojego rodzaju osobisty dziennik, wybór platformy nie ma tak dużego znaczenia. Jeśli jednak chodzi o blogi tematyczne, to moim zdaniem nie znajdziemy nic lepszego niż WordPress, w którejkolwiek wersji.
Mam szczerą nadzieję, że artykuł ten zachęci czytelników do blogowania oraz pomoże niezdecydowanym w wyborze najlepszej formy tej internetowej aktywności. Życzę zatem powodzenia i do zobaczenia w blogosferze.
* Magdalena Szyszka – absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Aplikacja adwokacka w latach 2006-2009, obecnie tuż przed egzaminem adwokackim. Zainteresowania: muzyka, informatyka, historia, a przede wszystkim literatura. Autorka licznych recenzji książek publikowanych na www.independent.pl oraz na ściśle tematycznym blogu: http://mojabiblioteczka.blox.pl

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top