[fot. Jourii Tchenka, Zdjęcie przedstawia wełnianą skarpetę wypełnioną dolarami]

Każda chyba osoba, która staje przed koniecznością założenia konta w banku, czy to ze względów zawodowych, by móc trzymać na nim swoją pensję, czy to ze względów naukowych, by odbierać za jego pośrednictwem stypendium lub środki pomocowe, czuje się przytłoczona natłokiem informacji. Osoby widzące po prostu porównują oferty finansowe poszczególnych banków i wybierają najkorzystniejszą. W przypadku osób niewidomych nie jest to takie proste.

Oprócz problemu dostępności placówek i bankomatów danego banku, pojawia się problem użyteczności innych kanałów dostępu, jak np. linie telefoniczne, operacje SMS, czy wreszcie serwis bankowości elektronicznej. Do niedawna instytucje tego typu nie przejmowały się zbytnio spełnianiem przez ich serwisy transakcyjne wymogów dostępności, sytuacja ulega jednak zmianie. Powoli zaczęło się również zmieniać podejście samych pracowników banków do osób niepełnosprawnych.
Poniższe artykuły przedstawiają opinie dotyczące użyteczności i dostępności wybranych banków, pozyskane od ich niewidomych użytkowników, a więc niejako są informacjami z pierwszej ręki. Mamy nadzieję, że pomogą Państwu rozwiać wątpliwości i obawy związane z wyborem odpowiedniego miejsca dla swych oszczędności.
Zachęcamy tym samym do sprawdzenia, nie tylko warunków finansowych, oferowanych przez poszczególne banki, ale również ich dostępności. Już niemal każdy serwis bankowości elektronicznej posiada swoją wersję demo, dzięki której użytkownicy mogą „zwiedzić” serwis transakcyjny. Warto więc poświęcić chwilę czasu i zobaczyć serwis online od podszewki, a nie kupować kota w worku.
BANK ZACHODNI
Dawid Fornol*
Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić po wybraniu tego banku, jest zgłoszenie się do jego placówki w celu otwarcia konta. Gdy wybierzemy interesujący nas typ konta następuje czynność, która niektórym osobom z dysfunkcją wzroku spędza sen z powiek -podpisanie umowy.
Osoba niewidoma, mogąca się podpisać, podpisuje dokumenty własnoręcznie, a jeżeli tego nie potrafi, ma możliwość złożenia na nich odcisku kciuka.
Oczywiście, jak w każdej instytucji, wszystko zależne jest od tego, na kogo trafimy przy okienku. Choć nikt nam nie zagwarantuje, że taka przyjemność nas nie spotka i, jak chyba w każdym banku, zdarzały się przypadki wymagania od osoby niewidomej obecności pełnomocnika, generalnie nie powinno być jednak problemu z założeniem konta.
Jeśli już dokonaliśmy wyboru konta i podpisaliśmy umowę, pozostaje nam jeszcze ustalenie limitów na wypłaty z bankomatów oraz na kwotę przelewu. I to już wszystko, co trzeba załatwiać osobiście w placówce banku. Od tej chwili możemy w banku się nie pojawiać w ogóle, a całe konto obsługiwać poprzez serwis WWW.
[fot. FIRR, Zdjęcie przedstawia screener serwisu online BZWBK. Podpis: Wersja demo serwisu bankowości elektronicznej BZWBK ]
BANKOMAT
Bankomat Banku Zachodniego można uznać za względnie dostępny dla osoby niewidomej. Jego budowa nie jest zbyt skomplikowana i wystarczy jedna wizyta z kimś widzącym, aby zapoznać się z jego obsługą. Za dostępnością przemawia także to, że w przeciwieństwie do bankomatów innych banków nie dokonuje się w tych bankomatach ciągłych zmian w strukturze menu, które to uniemożliwiają osobom niewidomym samodzielne z nich korzystanie. Przez ostatnie cztery lata, podczas których korzystałam z bankomatów tego banku, nie nastąpiła zmiana sposobu ich obsługiwania, więc osoba niewidoma może raczej mieć pewność, że wypłacenie pieniędzy się powiedzie.
SERWIS TRANSAKCYJNY
Pierwszym krokiem jest logowanie i tu użytkowników przeglądarki Firefox spotka przykra niespodzianka, gdyż nie da się przy jej pomocy zalogować do serwisu. Spowodowane jest to tym, że przy logowaniu wymagane są tylko wybrane znaki z naszego hasła. Pozostałe pola są zapełnione, a w przeglądarce Firefox, współpracującej ze screenreaderem, niewidoczne dla programu udźwiękawiającego. Konieczne jest więc użycie do obsługi kont Banku Zachodniego Internet Explorera. Tu z zalogowanie mnie ma problemów, gdyż pola, które mamy uzupełnić są puste, a pola niewymagane są niedostępne.
Po zalogowaniu się do serwisu, spotyka nas miła niespodzianka. Serwis jest w 100%dostępny dla screenreaderów.
Panel serwisu składa się z dwóch ramek. W pierwszej ramce mamy menu, zawierające linki, umożliwiające dostęp do poszczególnych funkcji serwisu. Są one zgrupowane na osiemnastoelementowej liście. W drugiej ramce pojawia się wybrana z menu strona. Po zalogowaniu, od razu widzimy wszystkie dostępne rachunki, karty kredytowe, ewentualne kredyty, a także datę ostatniego logowania, datę ostatniego błędnego logowania i liczbę wykorzystanych SMS-kodów.
[fot. Tatiana Popova, Zdjęcie przedstawia odcisk palca na klawiaturze komputera. Podpis: W Banku Zachodnim osoby nieumiejące się podpisać mogą do tego celu użyć odcisku kciuka]
BEZPIECZEŃSTWO W SERWISIE
Pierwszym zabezpieczeniem jest powyżej opisany sposób logowania. Same transakcje zabezpieczone są kodami SMS. Miesięcznie mamy do wykorzystania pięć darmowych kodów, wykorzystanie każdego kolejnego wiąże się z poniesieniem kosztu 20 groszy. Kodami potwierdzamy dokonanie przelewu na rachunki obce, dodawanie pozycji do listy odbiorców, składaniu zlecenia stałego. Nie jest wymagane potwierdzanie przelewów na własną kartę kredytową czy konto oszczędnościowe.
Możliwe jest otrzymanie tokena.
ZAKŁADANIE LOKAT I KONT OSZCZĘDNOŚCIOWYCH
W prosty sposób z wykorzystaniem formularzy składających się z pól edycyjnych i przycisków a więc całkowicie dostępnych dla screenreaderów możemy zakładać i likwidować lokaty, a także zakładać konta oszczędnościowe, których kilka rodzajów mamy do wyboru. Likwidacja konta oszczędnościowego poprzez serwis transakcyjny nie jest możliwa.
PRZELEWY I ZLECENIA STAŁE
Dokonanie przelewu jest również bardzo proste. Formularz przelewu składa się z pól edycyjnych oraz pól kombi. Aby dokonać przelewu wybieramy konto, z jakiego chcemy przesłać pieniądze, następnie wpisujemy dane odbiorcy, a jeśli znajduje się on na liście odbiorców, po prostu wybieramy go w polu kombi, by serwis banku sam uzupełnił resztę danych. Nam pozostaje tylko podanie kwoty i kliknięcie przycisku „dalej”. Bank upewni się jeszcze, czy podane dane są prawidłowe i każe nam wpisać otrzymany kod SMS.
Jeśli istnieją odbiorcy, do których szczególnie często robimy przelewy, istnieje możliwość pominięcia kodu SMS. Przy dodawaniu odbiorcy zaznaczamy, że przy transakcji z tym odbiorcą nie życzymy sobie wymagania przez bank kodu. Decyzja taka musi być jeszcze potwierdzona kodem z przesłanego przez bank SMS-a.
Złożenie zlecenia stałego odbywa się analogicznie do dokonywania przelewu. Tutaj również należy określić jedynie odbiorcę, częstotliwość przelewów i zatwierdzić polecenie kodem SMS.
KREDYTY I KARTY KREDYTOWE
Z poziomu serwisu transakcyjnego możemy przeglądać historię karty kredytowej, wydanej w BZWBK, a także spłacać tę kartę. W dniu wygenerowania nowego zestawienia dla karty kredytowej, otrzymamy SMS’em i mailem informację o stanie zadłużenia i o kwocie minimalnej, jaką musimy w danym miesiącu spłacić.
Jeśli mamy w BZWBK kredyt jest on także widoczny w serwisie. Raty kredytów w Banku Zachodnim spłacane są automatycznie z naszego konta, w ustalonym przez nas w placówce terminie.
Podsumowując, Bank Zachodni WBK można uznać za bank dostępny dla osób niewidomych. Poza ewentualnymi problemami w samej placówce, związanymi zazwyczaj z nadgorliwością pracowników banku, żadnych przeszkód do korzystania z usług tego banku przez osoby niewidome nie ma. Serwis transakcyjny, dzięki swej prostej budowie, jest w pełni dostępny dla screenreaderów i nie zawiera żadnych elementów, których programy udźwiękawiające nie mogłyby przeczytać. Zawieść się mogą ci, którzy chcieliby korzystać z Firefoxa oraz osoby szukające taniego konta, gdyż przyznać trzeba, że konto w BZWBK do najtańszych na rynku nie należy.
MBANK
Magdalena Szyszka*
Bankowość elektroniczna w ciągu ostatnich lat niezwykle zyskała na popularności. Przede wszystkim obniża zdecydowanie koszty prowadzenia rachunku, a także zapewnia użytkowników i znacznie swobodniejszy dostęp do jego pieniędzy i to przez całą dobę. Jednym z najpopularniejszych banków tego typu jest mBank, o którym chcę opowiedzieć w niniejszym artykule.
ZAKŁADAMY KONTO
Zakładanie konta jest niezwykle proste. Należy złożyć wniosek online, którego formularz jest w pełni dostępny dla screenreaderów. mBank prześle nam wypełnioną umowę, którą wystarczy podpisać i odesłać. W wielu bankach, w tym miejscu pojawia się problem związany z podpisem. Przy zakładaniu przeze mnie rachunku nie pojawił się, podpisałam dokumenty w domu i odesłałam je do banku.
[fot. FIRR, Zdjęcie przedstawia screener serwisu online mBanku. Podpis: Wersje demo serwisu bankowości elektronicznej mBanku]
Obecnie umowa przesyłana jest za pośrednictwem kuriera i w jego obecności podpisywana, dlatego częściej mogą pojawić się trudności. Sama przekonałam się, że podczas podpisywania umowy w obecności przedstawiciela banku może przypomnieć o swoim istnieniu art. 80 Kodeksu cywilnego. Taka sytuacja miała miejsce, podczas starania się przeze mnie o kredyt odnawialny. Oczywiście można próbować się kłócić i ja również to robiłam, ale bez rezultatu. Ostatecznie poszłam do notariusza. mBank nie wymaga tu aktu notarialnego, tylko poświadczenia podpisu, co znacząco wypływa na obniżenie kosztów przedsięwzięcia. Nie kosztowało mnie to nic poza paroma minutami spędzonymi u notariusza, gdyż opłatę pokrył mBank. Nie wiem więc, czy jest sens spierać się z pracownikami banku, no chyba, że ktoś ma poczucie misji i dużo czasu.
Jeżeli posiadamy jeden rachunek w mBanku, przykładowo zwykłe eKONTO, kolejny taki sam, bądź inny np. eMAX, możemy otworzyć już bez podpisywania czegokolwiek, wydając jedynie dyspozycję telefoniczną.
OBSŁUGA KONTA INTERNETOWEGO
Pierwszym krokiem jest oczywiście logowanie. Po założeniu konta otrzymujemy tymczasowy numer klienta oraz hasła, zarówno do kanału internetowego, jak i telefonicznego. By poznać właściwy numer klienta i określić swoje hasło, należy się zalogować i postępować zgodnie z instrukcjami. Logowanie jest bardzo proste, choć chcę zwrócić uwag ę na jedną rzecz. mBank jakiś czas temu nieco zmienił wygląd swojej strony głównej, utrudniając niewidomym użytkownikom odnalezienie linka do logowania. Przeszkodę tę można bardzo prosto obejść, wpisując od razu w przeglądarce adres: https://www.mBank.com.pl.Wówczas wystarczy tylko w odpowiednich polach wpisać swój numer klienta oraz hasło i nacisnąć przycisk „Wejdź”.
Część transakcyjna oferuje wiele opcji i jest w pełni dostępna dla screenreaderów, np. używanego przeze mnie Jawsa 9.
Tuż po zalogowaniu, możemy przede wszystkim obejrzeć listę swoich rachunków oraz ich salda. Z poziomu sekcji rachunków wchodzimy również w „Historię rachunku” oraz dokonujemy przelewu jednorazowego bądź w oparciu o zdefiniowanych odbiorców. Skróty te to nowość wprowadzona w czerwcu 2009 r. Do reszty operacji uzyskujemy dostęp, wchodząc w menu rachunku, tzn. w link z saldem danego rachunku. Pojawiają się wtedy opcje takie jak: operacje zaplanowane, przelewy, zlecenia stałe, doładowanie telefonu itd. Wspomniane skróty w sekcji rachunków prowadzą właśnie do najpopularniejszych funkcji, które się tutaj znajdują.
HASŁA JEDNORAZOWE
W mBanku istnieją dwie metody uzyskiwania haseł jednorazowych, koniecznych do dokonywania większości operacji. Pierwszą jest lista wysyłana przez mBank, na której znajduje się pięćdziesiąt haseł. Nie jest to zdrapka, można ją bez problemu zeskanować i przechowywać na komputerze. To jednak nie najlepszy i najbezpieczniejszy sposób zabezpieczenia dostępu do konta. Druga metoda to hasła przysyłane smsem na zarejestrowany numer telefonu komórkowego użytkownika. Ma ona wiele zalet. Po pierwsze, niemal do zera minimalizuje ryzyko, że hasło dostanie się w niepowołane ręce, a nawet jeśli, to tylko to jedno, a nie wszystkie pięćdziesiąt. Hasło jest generowane oddzielnie dla każdej operacji i niewidomy użytkownik, korzystający z programu odczytu ekranu na telefonie komórkowym, może bez problemu z niego skorzystać. Osobiście zdecydowanie polecam tę drugą opcję, bo moim zdaniem, jest wygodniejsza i zdecydowanie bezpieczniejsza.
PRZELEWY
Przelewu najłatwiej dokonać, wchodząc w link „Przelew jednorazowy”, znajdujący się w sekcji rachunków na stronie głównej części transakcyjnej. Otwiera się wtedy formularz, który należy wypełnić, wpisując nr rachunku, tytuł przelewu, dane odbiorcy oraz kwotę. Następnie naciskamy przycisk „Dalej” i przechodzimy do potwierdzenia operacji hasłem jednorazowym, które mamy na liście haseł lub otrzymamy smsem. Po jego wpisaniu należy nacisnąć przycisk ”Zatwierdź”, by otrzymać potwierdzenie wykonania przelewu. Możliwość wydrukowania takiego potwierdzenia pojawia się dopiero w momencie, gdy transakcja zostanie faktycznie zaksięgowana, a pieniądze wyjdą z konta. Jeżeli przelew robimy w godzinach popołudniowych, w przypadku przelewów do innych banków, może to nastąpić dopiero nazajutrz.
[fot. Kornadeas, Zdjęcie przedstawia ludzika stojącego na karcie kredytowej]
Do niedawna istniały w mBanku tzw. „przelewy zdefiniowane”. Po ostatnich zmianach zastąpiono je „odbiorcami zdefiniowanymi”, w praktyce jednak oznacza to samo. Definiowanie odbiorców jest bardzo wygodne i przydaje się w sytuacjach, gdy często dokonujemy przelewów na dane konto np. płacimy rachunki, inne opłaty, czy po prostu dokonujemy w miarę często zakupów w konkretnym, internetowym sklepie. Gdy wejdziemy w link „Odbiorcy zdefiniowani”, znajdujący się w sekcji rachunków, będziemy mogli obejrzeć ich listę, a także zdefiniować nowych, wchodząc w link „Nowy odbiorca zdefiniowany”. Wypełnienie formularza przebiega podobnie, jak w wypadku przelewu i operację tę należy również zatwierdzić hasłem jednorazowym. Możemy zdecydować, czy przy wykonywaniu tego typu przelewów, system ma pytać nas o hasła jednorazowe czy nie.
Wchodząc w link „Przelewy” możemy również dokonać przelewu do ZUS-u czy do Urzędu Skarbowego. Wyodrębnienie tych grup przelewów jest dość wygodne, bo system zapyta nas o wszystkie niezbędne informacje, o których normalnie moglibyśmy zapomnieć.
HISTORIA
Historię rachunku możemy obejrzeć używając linku „Historia operacji”, znajdującego się w sekcji rachunków. Musimy określić, jaki zakres czasowy nas interesuje, wpisując konkretne daty, bądź ilość tygodni czy miesięcy. Możemy również obejrzeć daną operację lub wydrukować jej potwierdzenie.
Ponadto, po wejściu w menu danego rachunku, wyświetla się lista operacji wykonanych w ciągu ostatnich 14 dni.
ZLECENIA STAŁE
Link do zleceń stałych znajduje się w części transakcyjnej, po kliknięciu kwoty dostępnej na rachunku. Pojawia się wówczas lista stałych zleceń, o ile one istnieją, lub informacja o ich braku. Wchodząc w link „Nowe zlecenie stałe” możemy je łatwo zdefiniować, wypełniając formularz, w którym należy wpisać numer rachunku odbiorcy, jego dane oraz ustalić, kiedy i z jaką częstotliwością zlecenie ma być wykonywane. Oczywiście operację tę również należy zatwierdzić hasłem jednorazowym.
INNE KANAŁY DOSTĘPU
Dostęp do rachunku w mBanku możemy również uzyskać dzięki mLinii, poprzez którą możemy dokonywać np. przelewów, a także wydawać szereg dyspozycji, takich jak otwarcie nowego rachunku.
INNE OPCJE
mBank oferuje użytkownikom jeszcze wiele ciekawych opcji. Można zaciągnąć różnego rodzaju kredyty, założyć lokatę, konto emerytalne, wykupić ubezpieczenie, korzystać z supermarketu z funduszami inwestycyjnymi, a nawet inwestować na giełdzie. mBank jest również wirtualnym operatorem telefonii komórkowej mBank Mobile. Ponadto istnieją sklepy partnerskie, w których klientom mBanku przysługują rabaty.
PODSUMOWANIE
W powyższym tekście zdołałam poruszyć tylko najważniejsze aspekty obsługi konta internetowego w mBanku. Opcji jest tam mnóstwo, interfejs jest jednak, moim zdaniem, na tyle czytelny, że żaden użytkownik nie powinien mieć problemu z odnalezieniem potrzebnej funkcjonalności. Korzystam z mBanku od lat i jestem z niego zadowolona. Mam też wrażenie, że po ostatnich zmianach konto obsługuje się jeszcze wygodniej i zniknęły różne drobne niedogodności, które mogły utrudniać poruszanie się przy użyciu screenreaderów.
NORDEA BANK
Jerzy Orzeł
Coraz więcej osób przekonuje się, że posiadanie rachunku bankowego jest wygodne i nie tak bardzo skomplikowane. Szczególnie mam tu na uwadze osoby niewidome i słabowidzące. Od ponad dziesięciu lat posiadam konto bankowe i, jak dotąd, nie miałem z tym problemów, nie byłem oszukany przez banki nie spotkała mnie żadna poważna przykrość.
[fot. FIRR, Screener serwisu online Nordea. Podpis: Wersja demo serwisu bankowości elektronicznej Nordea]
Nadmienię, iż jestem całkowicie niewidomy i oczywiście posługuje się komputerem i screenreaderem.
Od grudnia ubiegłego roku jestem klientem Banku Nordea. Wcześniej korzystałem z usług BPH i Pekao. Strony internetowe tych banków były dostępne dla niewidomych, ale opłaty bardzo wysokie i to skłoniło mnie do zmiany, choć jest to kłopotliwe i czasochłonne.
W TEORII…
Ze strony internetowej Polskiego Związku Niewidomych dowiedziałem się, iż Nordea Bank Polska S.A. skierował do tej organizacji i do osób niewidomych i niedowidzących specjalną ofertę. Wszedłem na stronę banku i znalazłem tylko link „wersja dźwiękowa” o następującej treści: „Mówiąca przeglądarka Intelligent Web Reader w Nordea Bank. Nordea, jako pierwszy bank w Polsce, wprowadził innowacyjne, bezpłatne rozwiązanie, ułatwiające osobom niedowidzącymi niewidomym korzystanie ze strony internetowej banku oraz serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej.
Wskutek współpracy z wiodącym, na światowym rynku oprogramowania syntetyzującego mowę, producentem – gdyńską firmą IVO Software, serwis zyskał nową funkcjonalność. Dzięki bezpłatnej przeglądarce Inteligent Web Reader (IWR), która odczytuje na głos wszystkie elementy serwisu, nasi klienci mogą:
• logować się do Bankowości Elektronicznej Nordea,
• wykonywać wszystkie transakcje przez Internet, poznać szczegółowo ofertę produktową oraz regulacje banku, zamieszczone w serwisie.
Rozwiązanie to zapewnia dostęp do Informacji na stronie na podobnej zasadzie, jakby ją oglądała osoba widząca. Tekst serwisu jest odsłuchiwany przez użytkownika komputera, a dodatkowo wyświetlany dużą czcionką w specjalnym oknie w dolnej części ekranu. Naszym klientom z dysfunkcją wzroku zapewniamy także:
• nowy rodzaj kart z jednorazowymi kodami dostępu, drukowanymi w języku Braille’a,
• dostosowane do ich potrzeb usługi Call Centre- jego personel przeszedł specjalistyczne szkolenie przygotowujące do pracy z osobami niepełnosprawnymi”
[fot. prism68, Zdjęcie przedstawia palce położone na arkuszu zadrukowanym brajlem. Podpis: W Banku Nordea niewidomi mogą otrzymać hasła jednorazowe w brajlu]
Nie byłem zainteresowany mówiącą przeglądarką, bo posiadam dobry screenreader, ale byłem mile zaskoczony, że choć jeden bank dostrzegł nasze potrzeby. Tak się złożyło, że w moim trzydziestotysięcznym mieście bank ten otworzył swój oddział. Skontaktowałem się telefonicznie i poprosiłem o szczegóły tej specjalnej oferty. Po kilku minutach na mojej skrzynce pocztowej znalazła się oferta o poniższej treści:
„Szanowni Państwo,
Nordea Bank Polska S.A. ma przyjemność zaprezentować ofertę przygotowaną specjalnie dla Organizacji Polskiego Związku Niewidomych a także dla Klientów indywidualnych – osób niewidomych i niedowidzących.
[fot. Luminis, Zdjęcie przedstawia kartę kredytową leżącą na klawiaturze komputerowej]
Serwis internetowy Banku, w tym również serwis transakcyjny (bankowość elektroniczna), zostały dostosowane do wymogów dotyczących dostępności stron internetowych publikowanych, jako rekomendacja W3C accessibility guidelines. Oznacza to, iż nasze serwisy dostosowane są do oprogramowania, które umożliwia osobom niewidomym i niedowidzącym sprawne poruszanie się i korzystanie z serwisu za pośrednictwem ScreenReaderów. Dla klientów, którzy nie posiadają Screenreadera, oferujemy w pakiecie bankowości elektronicznej darmową przeglądarkę internetową Inteligent Web Reader (IWR),która odczytuje na głos wszystkie elementy naszego serwisu. Umożliwia ona samodzielne korzystanie przez naszych Klientów ze stron www Banku, a także systemu Bankowości elektronicznej Nordea.”
Dalej wyszczególnione były wszystkie opłaty, stopy procentowe i inne parametry oferowanych typów konta.
A W PRAKTYCE…
Po zapoznaniu się z ofertą, zdecydowałem założyć podstawowe konto Nordea. W banku byłem w towarzystwie osoby widzącej, która w obecności pracownika przeczytała mi umowę i załączniki. Wszystkie dokumenty podpisałem nieczytelnie i nie było z tym problemów.
Po około dziesięciu dniach, pocztą otrzymałem w brajlu list powitalny i instrukcje aktywacji konta internetowego oraz kody jednorazowe.
Po dokonaniu aktywacji, zacząłem przeglądać stronę mojego rachunku i stwierdziłem, że jest łatwa w nawigowaniu, intuicyjna i użytkownik może ją dostosować do swoich potrzeb, to znaczy, że w menu użytkownika mogą znajdować się tylko te produkty banku, którymi jesteśmy zainteresowani. Logujemy się poprzez tzw. bezpieczne logowanie: https://www.nordeasolo.pl, podając dziesięciocyfrowy numer identyfikacyjny, przydzielony przez bank i czterocyfrowy kod z aktualnej karty kodów. Każdą operację na rachunku akceptujemy także kodem sugerowanym przez system.
Wykonywanie przelewów czy zleceń stałych jest bardzo proste, gdyż tworzymy listę kontrahentów i przy następnym przelewie jedynie wybieramy jednego z nich. Zlecenia stałe mogą być realizowane w różnych miesiącach, tygodniach lub w każdym dniu roboczym.
TRUDNOŚCI
Jak do tej pory zauważyłem dwie niedogodności w korzystaniu z konta w banku Nordea, a mianowicie:
• wyciągi na stronie banku są generowane w graficznej wersji formatu PDF, co czyni je niedostępnymi dla screenreaderów (historia transakcji na stronie WWW banku jest w pełni dostępna),
• jednorazowe brajlowskie kody są drukowane na cienkim papierze i po dłuższym używaniu, a jest ich 80, mogą być trudne do odczytania. Radzę potencjalnym, przyszłym klientom banku, aby po otrzymaniu karty z kodami, przepisali je do jakiegoś edytora tekstu i zapisali w pliku.
Moje uwagi przekazałem bankowi i otrzymałem odpowiedź, iż trwają prace nad usunięciem problemów. Jestem przekonany, że Nordea Bank Polska S.A. jest godny zainteresowania, choćby ze względu na dostępność serwisu i specjalną ofertę dla osób z dysfunkcją wzroku.
ING BANK ŚLĄSKI
Piotr Witek*
W banku ING możemy wybrać, w zależności od naszych preferencji, jeden z czterech rodzajów rachunków osobistych, które posiadają te same funkcjonalności i można nimi zarządzać przez Internet, za pomocą serwisu ING OnLine.
ZAKŁADAY KONTO
Konto internetowe Direct w banku ING można założyć przez Internet, podpisując, po dopełnieniu formalności drogą elektroniczna, dokumenty dostarczone przez kuriera. W takim przypadku, bank zwraca uwagę na czytelność podpisu. Jeśli konto zakładamy w jednym z oddziałów ING, naszą tożsamość weryfikuje pracownik banku, a składany przez nas podpis stanowi tzw. wzór podpisu. Od tej pory będzie się on wyświetlał w systemie ING jako wzorzec, na podstawie którego pracownicy banku będą weryfikowali nasze pisemne oświadczenia woli.
ING ONLINE
Do korzystania z konta podpis nie będzie nam jednak potrzebny. Wystarczy wejść na stronę www.ing.pl i zalogować się do systemu ING OnLine. Na początek system poprosi nas o podanie tzw. identyfikatora i hasła. Identyfikator składa się z połączonych ze sobą pierwszych trzech liter naszego imienia i nazwiska oraz czterech cyfr nadanych przez bank. Hasło ustalamy sobie indywidualnie, z zastrzeżeniem, że nie może posiadać mniej niż dziesięć znaków.
[fot. FIRR, Screener strony ING OnLine. Podpis: Wersja demo serwisu bankowości elektronicznej ING Banku]
Po wpisaniu identyfikatora i naciśnięciu przycisku „Dalej”, pojawia się formularz, w którym oprócz pięciu pustych, losowo wybranych pól, wszystkie pozostałe pola zasłonięte są gwiazdkami. Wszystkie pola są ponumerowane i ułożone od strony lewej do prawej. Wystarczy w puste pola wpisać odpowiadające im znaki naszego hasła. Screenreadery doskonale radzą sobie z tym rozwiązaniem. Wolne pola hasła działają tak jak tradycyjne pola formularza, gdzie po wpisaniu znaku, screenreader automatycznie przechodzi na kolejne puste pole. Po wpisaniu ostatniego znaku program automatycznie zatrzymuje się na przycisku OK. System ING OnLine zoptymalizowany jest pod kątem przeglądarki Internet Explorer i dla tego oprogramowania zapewnia dodatkowe aplety Java.
Po zalogowaniu mamy dostęp do praktycznie wszystkich usług i możliwości, jakie oferuje nasze konto. Znajdziemy tu informacje o saldzie, historię transakcji, doładowanie konta telefonu komórkowego, założenie konta oszczędnościowego, zakup funduszy inwestycyjnych, a nawet możliwość zmiany naszego rachunku na inny, zapewniający większą funkcjonalność. Przelewy na dowolne konta, przelewy tzw. wzorcowe, tworzenie własnych zleceń stałych wyglądają niemal identycznie. Po wybraniu np. nowego przelewu, pojawia się przejrzysty formularz, z którym screenreadery nie mają żadnych kłopotów. Po wprowadzeniu niezbędnych danych do wyboru mamy trzy możliwości:
• „Zapisz przelew” pozwoli nam zapisać tę transakcję jako wzór do przyszłych operacji lub zamienić ją w zlecenie stałe,
• „Anuluj” umożliwi rezygnację z wykonania operacji,
• „Wyślij” skieruje nas do dalszego etapu realizacji przelewu.
Po wybraniu opcji „Wyślij” uaktywnia się procedura, która określa, czy dana operacja wymaga potwierdzenia kodem SMS czy wystarczy kliknąć ponownie przycisk „Wyślij”, ponieważ należy ona do grupy bezpiecznych transakcji. Dzięki temu algorytmowi oszczędza my wiele czasu, gdyż przy stałych operacjach nie jesteśmy zmuszani do wielokrotnego przepisywania kodów SMS.
[fot. Losevsky Pavel, Fotografia przedstawia wnętrze oddziału banku. Podpis: Korzystanie z bankowości, nie tylko zmniejsza koszty utrzymania rachunku, ale również ogranicza konieczność odwiedzania placówki banku do minimum]
INNE KANAŁY DOSTĘPU
System bankowości internetowej ING OnLine jest bardzo wydajnym narzędziem do zarządzania własnym rachunkiem, ale nie jedynym.
Posiadacze kont w banku ING mogą również korzystać z telefonicznego serwisu Halo Śląski. Usługa ta umożliwia, oprócz telefonicznego uzyskania informacji dotyczących operacji i sald rachunków, także składanie dyspozycji do kont, np. zlecenie przelewu. W systemie Halo Śląski możemy również m.in. zdefiniować przelewy na stałą kwotę czy doładować konto telefoniczne typu prepaid określoną sumą pieniędzy, które później zrealizujemy w dowolnym momencie, używając tonowego wybierania na bankowej infolinii.
Oprócz serwisu telefonicznego, ING posiada również serwis SMS. Za pomocą wiadomości tekstowych, przysyłanych na nasz telefon, jesteśmy informowani o wszelkich operacjach na kontach. Przy jego pomocy możemy także sprawdzić saldo wybranego rachunku.
USŁUGI DODATKOWE
W ramach usług dodatkowych na szczególną uwagę zasługują dwie: wirtualna karta kredytowa, pozwalająca na dokonywanie bezpiecznych zakupów internetowych na całym świecie, oraz pakiet lojalnościowy „Bankujesz Kupujesz”, w którym za zebrane punkty można dokonać zakupów w sklepie internetowym ING.
Mnogość kanałów przeznaczonych do obsługi konta, a zwłaszcza całkowita dostępność systemu ING OnLine dla screenreaderów, czyni ten bank przyjaznym osobom niewidomym.

* Piotr Witek urodził się w 1979 roku, wzrok stracił mając piętnaście lat. Z wykształcenia i zamiłowania jest masażystą i terapeutą manualnym. Obecnie pracuje w firmie teleinformatycznej, łącząc swoją drugą pasję – komputery z pracą zarobkową. Po utracie wzroku, nie chcąc zaakceptować własnych, fizycznych ograniczeń, nieustannie wyszukuje i promuje w środowisku osób niewidomych nowatorskie rozwiązania technologiczne mogące usprawnić funkcjonowanie w społeczeństwie osób z dysfunkcją wzroku.
* Magdalena Szyszka – absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Aplikacja adwokacka w latach 2006-2009, obecnie tuż przed egzaminem adwokackim. Zainteresowania: muzyka, informatyka, historia, a przede wszystkim literatura. Autorka licznych recenzji książek publikowanych na www.independent.pl oraz na ściśle tematycznym blogu: http://mojabiblioteczka.blox.pl
* Dawid Fornol jest osobą niewidomą od urodzenia, wykonuje zawód masażysty. Interesuje się medycyną. W wolnym czasie czyta książki sensacyjne i fantastykę oraz podróżuje.

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top