Logo Tyfloświat

E-zakupy, dla nas, osób z dysfunkcją wzroku, w dobie bezustannego “niedoczasu” i w konsekwencji pośpiechu, stanowią świetną alternatywę, dla zakupów w tradycyjnych delikatesach czy marketach. Pozwalają nie tylko zaoszczędzić czas, który musielibyśmy przeznaczyć na dotarcie do sklepu, ale także zapoznać się wnikliwie z całym jego asortymentem. O ile osoba posiadająca zdrowy wzrok ma możliwość, idąc wzdłuż regału, przeglądać po kolei ułożone na półkach towary, o tyle osobie niewidomej sprawia to trudność, nawet jeśli korzysta ze sklepowej asysty. Niepodobna przecież oczekiwać od asystenta, by odwiedził z nami wszystkie działy, by opisywał nam każdy produkt i zapoznawał nas z jego składem.

Elektroniczna forma zakupów pozwala ponadto uniknąć problemów związanych z przewożeniem przez osobę niewidomą dużej ilości produktów transportem publicznym.

Zdecydowałam się opisać proces e-zakupów w Alma24 za pomocą iPada, ponieważ tylko w ten sposób udało mi się przejść przez wszystkie etapy transakcji bez jakichkolwiek problemów. Nie korzystałam z aplikacji przygotowanej przez Almę, ponieważ z Voice Overem jest ona niedostępna. Adres serwisu: www.alma24.pl.

Aby sprawdzić, z jakich form dostawy możemy korzystać, w polu edycyjnym wpisujemy nasz kod pocztowy i otrzymujemy odpowiedź, na pytanie, czy Alma dowozi zakupy w nasze miejsce zamieszkania własnym transportem, czy też dostarczone nam zostaną przez firmę kurierską. W pierwszym przypadku koszt ten zależy od kwoty zamówienia i wybranych przez nas godzin dostawy, w drugim zaś, bez względu na kwotę, jaką płacimy za nasze zakupy, koszt ten to 25 zł.

Rejestracja przebiega podobnie jak w innych sklepach internetowych. W polach edycyjnych wpisujemy: e-mail, który w przyszłości będzie stanowił login oraz wymyślone przez nas hasło. Następnie wpisujemy imię, nazwisko, zaznaczamy akceptację regulaminu i klikamy przycisk “Zarejestruj się”. Opisałam tutaj jedynie pola wymagane do rejestracji.

Tworzenie list zakupowych

Sposobem na łatwe i szybkie zakupy mogą stać się stworzone przez nas “Listy zakupowe”. Aby uniknąć wyszukiwania za każdym razem produktów, które kupujemy najczęściej, lub tych, które kupujemy wyłącznie w okresie świąt czy sezonowo, warto stworzyć sobie kilka odrębnych list zakupowych, co pozwoli szybko zrobić codzienne zakupy, ale także nie pominąć żadnego składnika niezbędnego do przyrządzenia świątecznych specjałów. Listę taką tworzymy, wchodząc kolejno w odnośniki „Moja Alma – Moje dane – Listy zakupowe” i wybierając przycisk „Stwórz listę”. Wtedy w środkowej części ekranu pojawi się pole edycyjne, w które wpisujemy propozycję naszej nazwy i potwierdzamy przyciskiem „Stwórz”.

Działy i asortyment

Przeglądać i wyszukiwać towary możemy na kilka sposobów. Po pierwsze: wpisując ich nazwy w pole wyszukiwarki. Możemy też wpisać tam nazwę marki, której produkty chcemy zobaczyć lub gatunki produktów spośród których chcemy dokonać wyboru, np. pomidory. Produkty możemy przeglądać także przez odwiedzanie poszczególnych działów. Nazwy jednych odnoszą się bezpośrednio do zawartych w nich towarów, jak np. “Kawa i herbata”, “Nabiał”, “Napoje i woda”. Inne zawierają produkty z wielu odmiennych kategorii, jak np. “Promocje”, “Dziecko” lub “Inne”. Jeszcze inne odnoszą się do konkretnych marek produktowych, np. “Krakowski kredens”, “Food Joy” lub “Tylko w Alma”.

Każda kategoria posiada listę podkategorii, dzięki którym możemy zawęzić obszar przeglądanych towarów. I tak np. kategoria “Mięso, ryby, wędliny” dzieli się na podkategorie: “Jagnięcina”, “Mięso mrożone”, “Mięso świeże”, “Owoce morza” itp. W każdej podkategorii możemy też przeglądać produkty przez marki. Klikamy w przycisk “Wybierz markę” i z pola combo wybieramy konkretną markę. Po ustawieniu parametrów wyboru, wyświetla się lista produktów. Każdy produkt opisany jest przez nazwę (np. “Wafle Knoppers”), przeznaczenie (np. szklanka do latte) lub rodzaj (np. “Pomidorki koktajlowe”). Poniżej podana jest jego cena.

Po wybraniu konkretnego produktu w opisie znajdujemy informacje takie jak: cena wartość odżywcza,, opcjonalnie: sposób przechowywania, nazwa producenta, waga produktu w małym lub dużym opakowaniu. Aby dodać produkt do koszyka, klikamy w przycisk “Dodaj do koszyka”. W przypadku produktów na wagę każde kliknięcie zwiększa wagę produktu o 10 dag. W przypadku towarów oferowanych na sztuki każde kliknięcie zwiększa liczbę sztuk w koszyku o jeden. Jeśli chcemy dodać produkt do listy zakupowej, klikamy znajdujący się pod przyciskiem “Dodaj do koszyka” przycisk “Dodaj do listy zakupowej”, a następnie z pola combo wybieramy jej nazwę i zatwierdzamy przyciskiem “Dodaj”.

Aby sprawdzić czy produkt znalazł się w koszyku, wiedziemy palcem w dół, od górnej krawędzi ekranu, wzdłuż prawej jego krawędzi aż VoiceOver wypowie nazwę „Koszyk”. Jeśli żaden z wybranych towarów tam nie trafił, poniżej nazwy “Koszyk” Voice Over  odczyta informację “Koszyk jest pusty” Jeśli zaś znajdują się w nim produkty, możemy przejrzeć ich listę, pocierając ekran jednym palcem w prawo. Na dole koszyka znajduje się informacja o aktualnej wartości zamówienia, opcja sprawdzenia, dostępnych terminów dostawy oraz, kończący ten etap zakupów, przycisk “Zakończ zamawianie”.

Termin dostawy i dostępne formy płatności

Po wybraniu przycisku “Zakończ zamawianie”, wyświetla się podlegająca edycji lista zamówionych produktów. Na tym etapie możemy zwiększać ilość zamówionych towarów z listy, dodawać nowe lub usuwać wcześniej dodane. I tu uwaga: przycisk „Dodaj” jest opisany błędnie. VO odczytuje go podwójnie jako “Dodaj”. Należy do końca wysłuchać całego komunikatu, gdyż lewy przycisk „Dodaj” jest opatrzony komentarzem “Usuń produkt z zamówienia”. Natomiast prawy przycisk “Dodaj produkt do listy zakupowej” jest opatrzony komentarzem “Dodaj produkt do listy zakupowej” i służy rzeczywiście do dodawania artykułów. Po przejrzeniu listy, wybieramy znajdujący się w jej dolnej części przycisk “Dalej”. Po kliknięciu tego przycisku przechodzimy do następnego etapu, czyli wyboru adresu, pod który towar ma być dostarczony. Gdy adres się zgadza, znów wybieramy przycisk “Dalej” i przenosimy się do tabeli, umożliwiającej wybór terminu dostawy. Tabela składa się z siedmiu kolumn, oznaczających poszczególne dni tygodnia oraz dwunastu wierszy zawierających godzinne przedziały czasowe. Taki podział jest jednak teoretyczny, ponieważ faktycznie wybieramy przedziały dwugodzinne – 10 – 12, 12 – 14, 14 – 16, 16 – 18, 18 – 20, 20 – 22. Jest to istotne o tyle, że każda komórka wyboru w tabeli składa się w rzeczywistości z dwóch wierszy, gdzie górna jej część jest odczytywana przez Voice Over jako “czas dostawy do” a dolna jako np. “wtorek 24.03 bezpłatna od 100 zł” Aby wybrać odpowiadający nam termin i godzinę, należy stuknąć dwukrotnie w górną część komórki. Informacja o tym, jaki ostatecznie wybraliśmy termin, pojawia się nad górną krawędzią tabeli po lewej stronie. Jeśli termin nam odpowiada, klikamy przycisk “Dalej” i przechodzimy do wyboru form płatności. Płacić możemy na kilka sposobów: kartą w terminalu lub gotówką, u dostawcy, kartą kredytową, bonami towarowymi lub przelewem internetowym. Po wybraniu odpowiadającej nam opcji i kliknięciu przycisku “Dalej” przechodzimy do ostatniego etapu, którym jest podsumowanie. Od góry na ekranie wyświetlają się następujące pozycje: lista zamówionych produktów, koszt dostawy, dane adresowe odbiorcy, wybrane przez nas termin i forma płatności. Następnie pozostaje nam do zaznaczenia kilka opcji związanych z doborem brakujących produktów, rodzajem toreb, w jakich zamówienie ma być dostarczone, możliwością wcześniejszej dostawy oraz pole edycyjne na nasze uwagi odnośnie zamówienia. Po prawej stronie ekranu, w dolnej jego części pojawia się ostateczna kwota do zapłaty, a zaraz pod nią przycisk “Składam zamówienie z obowiązkiem zapłaty”, w który klikamy, aby ostatecznie sfinalizować zakupy. Jeśli na następnym wyświetlającym się ekranie, po lewej stronie w górnej jego części, pojawia się komunikat z podziękowaniem za złożenie zamówienia, oznacza to, że nasze zakupy się powiodły.

Dlaczego warto kupować w Alma24?

Nigdy nie został mi dostarczony produkt nieświeży. Jeśli termin jego przydatności jest krótszy niż tydzień, przed dostawą jesteśmy pytani telefonicznie, czy produkt ma być dostarczony mimo to. Towary narażone na łatwe uszkodzenie są bardzo dokładnie zabezpieczane, a te które mogą zabrudzić inne, np. ziemniaki, pakowane są oddzielnie. Wszystkie wątpliwości wyjaśnia się z klientem telefonicznie przed dostawą. Pracownicy sklepu nie stwarzają najmniejszych problemów, jeśli w trakcie kontaktu telefonicznego poprosimy o dodanie czy zamianę produktów. Nie zdarzyła mi się też taka sytuacja, by został mi dostarczony produkt, którego nie zamawiałam lub by któregoś z zamówionych brakowało w dostawie, a widniał na paragonie. Dostawcy zawsze kontaktują się, jeśli pora dostawy może ulec zmianie. Są uprzejmi, nie ma mowy o pospieszaniu klienta w trakcie sprawdzania zawartości zamówienia lub dokonywania płatności. Mogę opisywać wyłącznie własne doświadczenia i na ich bazie polecam innym niewidomym zakupy w Almie z uwagi na jakość i przebogaty asortyment towarów. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby jakiś produkt był uszkodzony, by jego opakowanie zostało naruszone, by miał nieapetyczny zapach lub konsystencję mogącą świadczyć o niewłaściwym przechowywaniu lub transportowaniu. Zakupy robię co tydzień, od niemal roku i jak do tej pory nie mam najmniejszych nawet zastrzeżeń. Jeśli ktoś z czytelników “Tyfloświata” chciałby zadać mi jakieś dodatkowe pytania, odpowiem na nie mailowo pod adresem alicja-witek@tlen.pl.

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top