W ciągu ostatnich kilku miesięcy umieszczaliśmy na naszym portalu informacje o pracach nad nową wersją pakietu MS Office. O ile wersja MS Office 2016 dla systemu Windows nie wzbudzała wielkich emocji – udoskonalenia, poprawki, ale bez sensacji – o tyle pakiet w wersji dla Mac OS stanowi istotny przełom. Teraz wreszcie MS Office współpracuje z czytnikiem ekranu na komputerach od Apple. Podczas prac nad nową wersją stawialiśmy sobie pytanie, czy pakiet ten stanie się dobrym środowiskiem pracy dla osób z dysfunkcją wzroku. Przyszedł czas, by na to pytanie odpowiedzieć i dokonać przeglądu pakietu w aspekcie jego dostępności.
MS Word
Nawigacja po dokumentach możliwa choć w przypadku skomplikowanych dokumentów utrudniona. VoiceOver nie zgłasza nagłówków. Można to obejść włączając czytanie atrybutów tekstu, ale rozwiązanie nie należy do komfortowych. Czytanie tabel możliwe, ale bardzo niewygodne. Edycję tabel stanowczo odradzam.
PowerPoint
Prezentacje da się bezwzrokowo obsłużyć. Jeśli nasze slajdy zostały opatrzone tekstem, czytnik tekst ten poprawnie i bez żadnych problemów przeczyta. Można zatem jak się wydaje używać tego programu do pokazywania prezentacji na komputerach z jabłuszkiem.
Excel
Współpracę z VoiceOver oceniam na miernie. Nawigacja możliwa, ale bardzo utrudniona. Wiele błędów związanych z tzw. interakcją z obiektami. Być może w przyszłości programu tego będzie się dało używać do pracy. Obecnie jednak stanowczo odradzam.
Outlook
Jeśli ktoś nie musi, lepiej niech nie korzysta. Wszystko niby działa, ale program wymaga bardzo silnego procesora. Już w systemie Windows wielu użytkowników z dysfunkcją wzroku ma problemy z jego obsługą. Biorąc pod uwagę niedoskonałości, które obciążają obecną wersję pakietu Office dla Mac OS, doradzam powściągliwość.
Podsumowując
Office 2016 otwiera nowe możliwości dla użytkowników komputerów z systemem Mac OS, ale na realne korzystanie z tego pakietu w pracy przyjdzie nam jeszcze chyba trochę zaczekać.