Logo Tyfloświat

Jeśli, korzystając z aplikacji Be My Eyes, zastanawialiście się, do czego służy tajemniczy przycisk opisany jako “Specjalistyczna pomoc”, który pojawił się w najnowszej wersji programu, spieszymy z wyjaśnieniem. Specjalistyczna pomoc to najnowsze rozwiązanie oferowane przez Be My Eyes, mające na celu łączenie niewidomych użytkowników z przedstawicielami firm i instytucji oferujących swoje usługi, celem uzyskania wyspecjalizowanej pomocy. Do tej pory, korzystając z Be My Eyes, mogliśmy liczyć na pomoc życzliwych wolontariuszy, którzy, mimo najlepszych chęci, nie zawsze mogli odpowiedzieć na nasze pytania. Działo się tak zwłaszcza wtedy, gdy problem, z którym się zmagaliśmy dotyczył wysoce specjalistycznych zagadnień technicznych. Wolontariusze oczywiście nadal będą mogli pomagać użytkownikom Be My Eyes. Jeśli jednak napotkamy na problemy typowe dla niewidomych, takie jak np. kłopoty z naszą technologią asystującą, będziemy mogli skorzystać z nowego rozwiązania, czyli pomocy wykwalifikowanej, technicznie zorientowanej osoby, reprezentującej np. dystrybutora danej technologii na nasz kraj. Do tej pory najczęściej wykorzystywanym przez dystrybutorów i producentów rozwiązań asystujących kanałem komunikacji z niewidomymi użytkownikami był po prostu telefon. Ta metoda nie zawsze jest najlepsza, choćby dlatego, że nie wszystko przez telefon da się precyzyjnie wytłumaczyć, wartość dodana w postaci transmisji wideo, jaką oferuje aplikacja Be My Eyes, pomoże z pewnością rozwiązywać większą ilość problemów w znacznie krótszym czasie.

Są już pierwsi chętni

I to, co ciekawe, wcale nie z rynku wyspecjalizowanych, dedykowanych niewidomym technologii. Pierwszą firmą, świadczącą wsparcie na rzecz niewidomych użytkowników przez aplikację Be My Eyes, jest Microsoft. Gigant z Redmond uruchomił kanał wsparcia poprzez Be My Eyes w ramach programu “Microsoft Disability Answer Desk”, czyli świadczenia nieodpłatnej pomocy technicznej osobom z niepełnosprawnościami. Zdaniem Neila Barnetta, dyrektora odpowiedzialnego za Disability Answer Desk. Be My Eyes oferuje zupełnie nową jakość w kontakcie niepełnosprawnego użytkownika z pomocą techniczną – “Wystarczy tylko jedno, proste stuknięcie w ekran, a użytkownik łączy się z naszym działem wsparcia, dzięki któremu uzyska pomoc dotyczącą wszelkich produktów i usług Microsoftu”.

A jak to wygląda w Polsce?

Niestety, źle. Po kliknięciu w przycisk “Specjalistyczna pomoc” otrzymujemy informację, że w naszym regionie brak jeszcze instytucji, oferujących ten rodzaj wsparcia. Możemy zasugerować twórcom Be My Eyes firmy, które powinny się tu znaleźć i moim zdaniem warto to robić, bo jest to bardzo interesujący kanał komunikacyjny, który może znacznie ułatwić kontakt niewidomych z instytucjami dla nich najważniejszymi. Przypomnijmy, że Be My Eyes dostępne jest za darmo w wersji dla systemów iOS i Android. Aplikację pobrać możemy ze sklepów Google Play i AppStore.

Źródło: CoolBlindTech

Michał Dziwisz

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top