Dwie postaci, jedna przekazuje drugiej informację przez megafon

Już za chwilę samochody hybrydowe i auta elektryczne nie będą tak ciche, jak ma to miejsce obecnie. Pojawi się w nich system AVAS, który będzie układem bezpieczeństwa ostrzegającym dźwiękowo o nadjeżdżającym pojeździe innych uczestników ruchu, a zwłaszcza pieszych.

Czym jest system AVAS?

Zacznijmy od tego, że system ostrzegania AVAS (ang. Audible Vehicle Alert System) będzie obowiązkowy w każdym samochodzie hybrydowym i elektrycznym sprzedawanym na terenie Unii Europejskiej od 1 lipca 2021 roku. Nie jest to nowe wyposażenie, ponieważ od 1 lipca 2019 roku musi on być w każdym nowym modelu. W innym wypadku auto nie przejdzie procesu homologacyjnego.
Poza tym od wielu lat jest on obowiązkowy na innych kontynentach. Na przykład w Japonii jest wymagany od przeszło dekady. Od kilku lat stosuje się go też na terenie Stanów Zjednoczonych, gdzie system ostrzegania

AVAS emituje dźwięk do prędkości 30 km/h.

System ostrzegania AVAS ma emitować dźwięk od uruchomienia pojazdu do prędkości ok. 30 km/h. Poza tym będzie on emitowany podczas cofania. Wyjątkiem jest uruchomienie silnika spalinowego. Warto jednak zauważyć, że system możemy wyłączyć, choć po ponownym uruchomieniu pojazdu ustawienie to zostaje zresetowane.

Jaki dźwięk emituje akustyczny system ostrzegania AVAS?

Co ważne, przepisy nie określają w dokładny sposób, jaki dźwięk ma emitować system AVAS, choć ma być on podobny do dźwięku wydawanego przez pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Stąd producenci prześcigają się w coraz to ciekawszych dźwiękach w ramach tego systemu bezpieczeństwa.
Tak oto Włosi z Fiata w nowym modelu 500 wprowadzili melodię “Amarcord” Nino Roty. Oryginalne chciało być też niemieckie BMW, które przy systemie emitującym dźwięk współpracowało z Hansem Zimmerem. To jeden z najwybitniejszych twórców muzyki filmowej w historii.
Swój autorski projekt realizuje w tym zakresie także hiszpańska CUPRA w modelu Born. Inżynierowie skomponowali specjalny dźwięk słyszalny nawet przy prędkości powyżej 40 km/h. Ma on pochodzić z natury. Został bowiem opracowany przy użyciu czterech materiałów: miedzi, włókna węglowego, kamienia i drewna.
Jak widzimy, dźwięki wydawane przez akustyczny system ostrzegania będą bardzo różne. Sam pomysł, aby ostrzegać w ten sposób o nadjeżdżającym aucie elektrycznym czy hybrydzie trzeba ocenić pozytywnie. Dzięki generatorowi dźwięku będą one słyszalne dla otoczenia, co zmniejszy ryzyko potrącenia pieszego czy rowerzysty.
Źródło: https://www.autobaza.pl/page/portal/news/od-1-lipca-system-avas-obowiazkowym-elementem-wyposazenia-hybryd-i-elektrykow/

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top