Logo Tyfloświat
Klawiatura bankomatu, widać dłoń, która naciska klawisz

Nie od dziś wiadomo, że gdy nadchodzi czas kolejnych wakacji czy ferii, gdy już przyjdzie ten upragniony moment wytchnienia i wreszcie znajdziemy się w wymarzonym przez nas miejscu pobytu, korzystając w pełni z oferowanych nam dóbr i usług wydajemy tam o wiele więcej pieniędzy, niż zazwyczaj. W dobie technologii XXI w. mamy do dyspozycji szeroki wybór metod płatności. Możemy płacić kartą, gotówką, ale także za pomocą płatności mobilnych. To właśnie tej ostatniej grupie rozwiązań poświęcę resztę uwagi w pozostałych częściach niniejszego artykułu. Z moich obserwacji wynika bowiem, że w środowisku osób niewidomych kartą płaci się dość powszechnie, natomiast płatności mobilne z jakiegoś powodu nie cieszą się taką popularnością, na jaką w moim odczuciu powinny zasługiwać. Tych, którzy już aktywnie używają płatności mobilnych, do wykorzystywania omawianego sposobu regulacji zobowiązań finansowych przekonywać, jak sądzę nie trzeba. Do lektury poniższego artykułu zachęcam zatem tych, których płatności mobilne jakoś ominęły, oraz wszystkich, którzy z jakiegoś powodu nie są przekonani do korzystania z nich. W tym miejscu wypada mi powiedzieć sceptykom, że wobec coraz powszechniejszego stosowania terminali dotykowych do realizacji płatności za pomocą kart płatniczych, ten sposób płacenia staje się dla nas coraz trudniejszy. Warto więc o płatnościach mobilnych pomyśleć.

Czym zatem są płatności mobilne?

Są to płatności, których dokonujemy wyłącznie z użyciem smartfona czy też za pomocą tzw. urządzeń ubieralnych (wearables) takich jak smart zegarki czy smart opaski. Tę metodę mamy do dyspozycji zarówno podczas płatności w sklepach tradycyjnych, jak również podczas płatności online (na stronach internetowych), ale również w aplikacjach mobilnych, zainstalowanych na naszych smartfonach.

Do najbardziej znanych płatności mobilnych dostępnych w naszym kraju zaliczamy płatności BLIK, Apple Pay, a także Google Pay. Do niedawna mieliśmy do dyspozycji płatności HCE dla urządzeń z systemem Android, jednak zostały one zastąpione innymi rozwiązaniami.

W zależności od posiadanego przez nas urządzenia a co za tym idzie systemu operacyjnego, dostępność wymienionych metod płatności jest zróżnicowana; i tak:

  • płatności BLIK dostępne są zarówno dla użytkowników urządzeń z systemem iOS jak i Android,
  • Apple Pay wyłącznie dla użytkowników produktów firmy Apple (w tym urządzeń z systemem iOS, macOS oraz watchOS),
  • płatności Google Pay wyłącznie dla użytkowników urządzeń z systemem Android.

Z uwagi na to, że płatności Blik są dostępne na obu platformach mobilnych, pozwolę sobie rozpocząć omawianie płatności mobilnych od tej metody.

BLIK:

BLIK – Polski Standard Płatności Mobilnych – został stworzony i uruchomiony w naszym kraju          w 2015 roku. Obecnie jest on jednym z najpopularniejszych sposobów mobilnego płacenia, chociażby z uwagi na jego multiplatformowość oraz wszechstronność. Umożliwia on płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych, płatności w internecie (zarówno na stronach jak i w aplikacjach mobilnych), wypłaty z bankomatów a także przelewy natychmiastowe na numery telefonu. Niektóre banki udostępniły także możliwość wpłaty za jego pomocą gotówki we wpłatomatach.

Aby dokonać dowolnej operacji z użyciem BLIK w aplikacji mobilnej banku generujemy sześciocyfrowy kod BLIK, który następnie podajemy w wyznaczonym do tego miejscu – czy to na stronie internetowej, w aplikacji, w bankomacie/wpłatomacie czy też na terminalu podczas płatności w sklepie. Po wprowadzeniu kodu na ekranie naszego urządzenia, (może to być komputer lub dowolne urządzenie mobilne dla którego stworzono aplikację bankową), pojawia się okno ze szczegółami dokonywanej właśnie płatności. Znajdziemy tam datę i czas, odbiorcę, typ, oraz kwotę dokonywanej transakcji. Czas na jej zatwierdzenie różni się w zależności od tego, z usług którego banku korzystamy, natomiast sam kod BLIK ważny jest 120s od momentu jego wygenerowania. System BLIK oferuje również zapamiętanie aplikacji czy też witryny internetowej w której dokonywana jest płatność, tak, aby np. w przypadku transakcji powtarzalnych takich jak powiedzmy płacenie w osiedlowym sklepie spożywczym, nie było konieczności każdorazowego podawania kodu podczas dokonywania kolejnych płatności. Za każdym razem, gdy dokonujemy płatności w nowym miejscu, Po zatwierdzeniu transakcji na smartfonie jesteśmy pytani o to czy chcemy daną witrynę czy aplikację zapamiętać. Jeśli zdecydujemy się to zrobić, to podczas wykonywania kolejnych płatności nadal mamy wybór. W opcjach płatności możemy wybrać między płaceniem z kodem lub bez jego wprowadzania. Jeśli płacimy bez kodu, to na ekranie smartfona pojawia się podsumowanie transakcji, którą należy w oknie aplikacji bankowej zatwierdzić, jednak nie jesteśmy pytani o kod, co znacznie przyspiesza cały proces płatności.

Zalety BLIKa

Jednym z istotnych, niewątpliwie podnoszących bezpieczeństwo dokonywania płatności atutów BLIKa, jest jednorazowość oraz unikalność generowanych kodów oraz niezbyt długi czas ich ważności. Płatność BLIK jest praktycznie nie do przechwycenia przez osoby trzecie, chyba że sami świadomie czy też pod wpływem manipulacji socjotechnicznej podamy ów kod oraz bez patrzenia na szczegóły machinalnie zatwierdzimy płatność. Płatności BLIK Mogą się okazać szczególnie dla nas użyteczne, jeżeli będziemy chcieli podjąć gotówkę z bankomatu a w pobliżu nie będzie osoby widzącej, którą znamy ani udźwiękowionego bankomatu. Bez obaw możemy poprosić o pomoc kogoś zupełnie obcego, ponieważ wszystkie wrażliwe dane pozostają przez cały czas transakcji pod naszą kontrolą. Nie musimy obcej osobie dawać do ręki naszej karty czy podawać pinu, a kwota transakcji jest do wglądu na naszym smartphonie. Można więc śmiało stwierdzić, że wypłaty z bankomatów dokonywane za pomocą BLIKa są zdecydowanie bardziej bezpieczne od tych samych operacji dokonywanych kartą. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że wypłacając gotówkę kartą, narażeni jesteśmy na możliwość skopiowania danych z naszej karty. Przestępcy stworzyli wiele metod zdobywania tych danych. Może to być instalacja nielegalnych elementów w bankomacie lub ingerencja w oprogramowanie urządzenia (Skimming). Przy wypłacie BLIK w ogóle nie ma takiego ryzyka.

Co z bezpieczeństwem płatności BLIK w internecie i w sklepach stacjonarnych?

Tu również BLIK wydaje się być bardziej bezpieczny od płatności kartą, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności w sklepie, podczas których, jeżeli nie płacimy kartą zbliżeniowo, również jesteśmy narażeni na przechwycenie naszego pinu przez zainstalowane przy kasie kamery. Ponadto podczas płatności zarówno w internecie jak i stacjonarnie, udostępniamy sprzedawcy dane naszej karty, co w przypadku płatności BLIK również nie ma miejsca.

Co należy zrobić, żeby w ogóle móc płacić Blikiem?

BLIK dostępny jest w większości komercyjnych banków w Polsce takich jak

  • Alior Bank,
  • Bank Millennium,
  • Santander Bank Polska,
  • ING Bank Śląski,
  • mBank,
  • PKO Bank Polski,
  • VeloBank,
  • BNP Paribas,
  • Credit Agricole
  • Nest Bank,
  • Bank Pocztowy,
  • Bank Ochrony Środowiska s.a.
  • Citi Handlowy,
  • Bank Pekao S.A.
  • Banki spółdzielcze z grup BPS oraz SGB.

Żeby płacić blikiem należy posiadać zainstalowaną na smartfonie aplikację mobilną banku, który obsługuje BLIKa i to wszystko. Jeżeli mamy zainstalowaną i powiązaną z naszym kontem bankowym aplikację, należy odpowiednio wygenerować kod, wprowadzić w przeznaczonym do tego miejscu, zatwierdzić na ekranie smartfona i gotowe. Chyba że chcemy jeszcze otrzymywać przelewy za pośrednictwem BLIKa na numer telefonu, należy jeszcze z poziomu ustawień aplikacji zarejestrować numer telefonu w bazie BLIK tak, aby w momencie zlecania przelewu było wiadome na jaki rachunek mają zostać przelane środki. W ramach ciekawostki wspomnę również o niezbyt eksponowanej funkcji BLIKa, jaką są Czeki BLIK. Jest to nic innego jak wcześniej zdefiniowana kwota na naszym rachunku, która zostaje pobrana dopiero podczas realizacji czeku. Czek taki możemy zrealizować niemal tak samo jak płatność BLIK, z tą jednak różnicą, że do jego realizacji nie jest wymagane połączenie internetowe. Taki elektroniczny czek na okaziciela możemy przesłać wybranej osobie np. w wiadomości SMS, gdy nie ma ona dostępu do internetu. Brak internetu nie przeszkadza w jego realizacji czy to w sklepie czy w bankomacie. Może też być zrealizowany przy płatności online. Niewątpliwym atutem tego rozwiązania jest fakt, iż odbiorca nie musi posiadać ani rachunku bankowego ani telefonu do realizacji takiego czeku. Wystarczy jedynie unikalny, dziewięciocyfrowy numer generowany podczas tworzenia takiego czeku oraz hasło ustalane przez jego nadawcę.

Czy płacenie Blikiem jest wygodne?

Owszem; jeśli chodzi o płatności w internecie, wypłatę/wpłatę gotówki czy przelewy na numer telefonu. Użyteczne mogą być też Czeki Blik, natomiast jeszcze do niedawna BLIK przegrywał zdecydowanie na polu płatności stacjonarnych. Znacznie prościej było w tym wypadku zapłacić kartą lub skorzystać z pozostałych płatności mobilnych. To jednak na przestrzeni lat uległo znaczącej zmianie na plus, gdyż w minionym roku Polski Standard Płatności uruchomił usługę zwaną Blikiem zbliżeniowym, dzięki której nie musimy już płacąc w sklepach stacjonarnych wprowadzać w terminalu kodu Blik. Wystarczy odblokować urządzenie, zbliżyć do terminala i gotowe. Usługa jest obecnie dostępna wyłącznie dla klientów posiadających smartfony z systemem Android. Użytkownicy urządzeń z systemem IOS nie mogą niestety z niej skorzystać, ponieważ Apple zaciekle broni dostępu do modułu NFC, odpowiedzialnego za płatności mobilne. Tak więc wszyscy użytkownicy iPhone’ów muszą jak na razie niestety obejść się smakiem. Użytkownicy androida natomiast mogą z niej korzystać po jej uprzedniej aktywacji w aplikacji swojego banku. Działa ona wszędzie tam, gdzie są zainstalowane terminale płatnicze z funkcją płatności zbliżeniowych nie tylko w naszym kraju, ale wszędzie na całym świecie, gdzie honorowane są karty Mastercard, bo to właśnie przy współpracy z tym wystawcą kart, BLIK oferuje tę usługę. Dzięki temu, jak również błyskawicznym przelewom na nr telefonu w całej Europie, Blik ma spore szanse, by stać się ważnym międzynarodowym standardem płatności mobilnych, kradnąc tym samym serca wielu nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Zbliżeniowy Blik jest jak na razie dostępny jedynie w sześciu bankach w Polsce. Są to: mBank, Santander Bank Polska, PKOBP, ING Bank Śląski, Bank Millenium, oraz Alior Bank.

Usługami, z których nie skorzysta większość użytkowników nie tylko iPhone’ów, ale i również androidów są prośba o przelew oraz podział rachunku. Choć usługi te zostały udostępnione w systemie na przełomie roku 2019/2020, to dotychczas wdrożyło je zaledwie kilka banków. Z usługi mogą skorzystać klienci ING Banku Śląskiego, mBanku, VeloBanku oraz PKO BP. Umożliwia ona wygenerowanie prośby o przelew do kwoty 500zł, którą odbiorca otrzymuje w formie powiadomienia w aplikacji banku. Prośbę taką odbiorca może zaakceptować i wówczas środki zostaną automatycznie pobrane z jego konta do nadawcy prośby, albo ją odrzucić, lub zignorować. Prośba ważna jest 72 godziny.

Kolejną usługą powiązaną jest podział rachunku. Od prośby o przelew różni się tym, że możemy zdefiniować kilku odbiorców a następnie bądź to podzielić daną kwotę na równe części, bądź przypisać konkretnemu odbiorcy konkretną część kwoty sumarycznej.

Po jeszcze więcej informacji odnośnie BLIKa, zapraszam na jego oficjalną stronę., gdzie można w praktyce przetestować jego działanie wspomagając przy tej okazji jedną z organizacji pożytku publicznego oraz dowiedzieć się o aktualnych promocjach za płatności Blikiem.

Apple Pay

Apple Pay – jak sama nazwa wskazuje, jest to system płatności stworzony przez Apple i dedykowany użytkownikom ekosystemu urządzeń tej właśnie firmy. Debiut usługi datuje się na październik 2014 w USA. Następnie usługa została udostępniona latem 2015 r. w pierwszych krajach Europy. Na pojawienie się tej metody płatności w Polsce musieliśmy czekać aż do czerwca 2018 roku. Obecnie usługa działa w większości krajów Europy, ponadto obejmuje swym zasięgiem znaczną część obszarów na innych kontynentach.

Czym i gdzie płacić?

Do płatności Apple Pay możemy wykorzystać iPhone’a, iPada, zegarek Apple Watch, jak również Macbooka. W systemie Apple Pay możemy płacić zbliżeniowo, tak jak ma to miejsce, gdy płacimy fizyczną kartą płatniczą, ale również w witrynach internetowych czy też w aplikacjach. Jeżeli chcemy zapłacić zbliżeniowo np. w sklepie, to konieczne będzie skorzystanie z urządzenia wyposażonego w moduł NFC; w przeciwnym razie płatność nie będzie mogła być w ogóle zainicjowana. Takimi urządzeniami są:

  • iPhone’y z Touch ID (z wyjątkiem iPhone’a 5s, gdyż ten nie posiadał jeszcze modułu NFC),
  • iPhone’y z Face ID,
  • Apple Watch od 1. generacji wzwyż.

Do płatności w aplikacjach potrzebujemy kompatybilnego z usługą iPhone’a, iPada lub zegarka Apple Watch.

Aby płacić w witrynach internetowych w przeglądarce Safari potrzebujemy jednej z następujących konfiguracji urządzeń:

  • iPhone lub iPad,
  • komputer Mac z wbudowanym czytnikiem Touch ID,
  • Mac i iPhone lub Apple Watch,
  • autorska klawiatura zewnętrzna Apple Magic Keyboard z wbudowanym czytnikiem Touch ID, w połączeniu z iPhonem, iPadem bbądź Komputerem Mac z autorskim procesorem Apple M1 lub M2.

Żeby można było w ogóle mówić o jakimkolwiek płaceniu poprzez Apple Pay, należy najpierw dodać do usługi kartę jednego ze wspierających ją banków, do każdego z urządzeń z osobna. Niestety nie ma możliwości synchronizacji kart przez iCloud między urządzeniami. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, tak więc należy dodawać karty do każdego z urządzeń z osobna, gdzie po dodaniu karty są należycie zabezpieczane i przechowywane wyłącznie na danym urządzeniu w postaci zaszyfrowanego tokenu. Tak naprawdę synchronizacja dodawania kart za pośrednictwem iCloud nie jest dokonywana, jednakże informacje o poszczególnych kartach, takie jak ich numery oraz daty ważności są przechowywane i synchronizowane w iCloud. Dzięki temu nam pozostaje jedynie podać kod bezpieczeństwa karty oraz przejść proces weryfikacji w przypadku, gdy dodajemy tę samą kartę na kolejnych urządzeniach. Informacje o poszczególnych kartach usuwane są automatycznie, gdy upłynie termin ważności karty, z którą informacje są powiązane.

Dodawanie kart

Dodawanie kart jest bajecznie proste i można sobie z tym procesem w zupełności samodzielnie poradzić, kierując się jedynie oznajmianymi instrukcjami.

Dodawanie kart na iPhonie lub iPadzie

Aby móc dodać kartę do iPhone’a, należy wejść w ustawienia/Portfel i Apple Pay, lub też dokonać tego uruchamiając aplikację Portfel dostarczaną wraz z systemem iOS. W obu wypadkach należy odszukać przycisk dodaj kartę i go aktywować. Na iPadzie dokonujemy tego wyłącznie z poziomu ustawień, Portfel i Apple Pay. Jeżeli konfigurujemy usługę po raz pierwszy lub jeżeli do usługi nie dodawaliśmy wcześniej karty płatniczej powiązanej z naszym kontem Apple ID, to zostanie nam to zaproponowane. Jeśli zaakceptujemy propozycję, wszelkie dane karty powiązanej z Apple ID zostaną zaimportowane z ustawień konta. Nam pozostaje jedynie podać kod CVC karty, zaakceptować regulamin używania Apple Pay w banku, który wspiera usługę oraz uwierzytelnić się za pomocą otrzymanego od banku kodu SMS. Po prawidłowym przebiegu procesu autoryzacji pojawia się komunikat mówiący, że dodana karta jest gotowa do użycia z Apple Pay. Od tej pory powinniśmy płacić za pomocą danego urządzenia bezproblemowo.

Jeśli natomiast dodajemy kolejną kartę lub taką, która nie jest powiązana z naszym Apple ID, po aktywowaniu przycisku dodaj kartę, przechodzimy do nagłówka dostępne karty. W tym miejscu do wyboru są: „Karta debetowa lub kredytowa” oraz Karta transportu publ.” (Publicznego). Po aktywowaniu pierwszego z przycisków dot. Kart debetowych i kredytowych, ukazuje nam się następujący opis: „Płać bezpiecznie za zakupy w Internecie, aplikacjach i sklepach, używając Apple Pay”. Druga z dostępnych opcji umożliwia nam Szybkie przechodzenie przez bramki, po prostu zbliżając iPhone’a lub Apple Watch do czytnika, stanowiąc swego rodzaju bilet transportu publicznego. Tyle że obecnie opcja ta dostępna jest tylko w Chinach, Hongkongu, Japonii oraz Stanach Zjednoczonych, a zatem dla nas jest ona niestety mało przydatna. Skoro tak, wybieramy pierwszą opcję, czyli wspomniane już Karty debetowe lub kredytowe.

Po aktywowaniu tego przycisku, ukazuje nam się już wyżej cytowany opis, a także pojawia nam się obszerna lista instytucji finansowych, których karty możemy dodać do Apple Pay. Tutaj można wybrać nasz bank z listy lub wpisać fragment jego nazwy w wyszukiwarcę i w ten sposób dodać kartę. Ostatnią pozycją na liście instytucji finansowych jest: „Dodaj inną kartę”.

Stuknięcie w jeden z przycisków na liście włącza tylny aparat naszego urządzenia. Na ekranie pojawia się ramka. Kartę należy ustawić w polu widzenia aparatu tak, aby cała była widoczna w ramce. VoiceOver odczyta nam stosowną instrukcję. Jeżeli kartę umieściliśmy prawidłowo, to numer i data ważności karty wraz z jej wyglądem zostaną zeskanowane. Zdając sobie sprawę z trudności jaką dla osób niewidomych stanowiłoby prawidłowe zeskanowanie karty, inżynierowie Apple zapewnili alternatywny sposób dodawania kart. Osobiście zachęcam do podjęcia próby zeskanowania karty. Mnie ta sztuka się udała. Jeśli jednak mielibyście z tym jakieś trudności, to skorzystajcie z możliwości podania danych karty ręcznie.

Po aktywowaniu przycisku dodaj kartę, na środku, u dołu ekranu odnajdujemy przycisk “Podaj szczegóły karty ręcznie”. Po jego aktywowaniu jesteśmy proszeni o sprawdzenie i uzupełnienie takich danych jak imię i nazwisko, numer karty, data ważności a także kod CVC znajdujący się najczęściej na odwrocie karty. Po uzupełnieniu tych danych, dalsze procedury związane z dodawaniem kart są analogiczne do tych, opisywanych powyżej.

Karty Możemy również dodawać z poziomu aplikacji bankowych. Odbywa się to w ten sposób, że w aplikacji banku wybieramy naszą kartę, którą chcemy dodać, a następnie odnajdujemy opcję dodaj do Apple Pay, bądź do portfela Apple, do portfela Apple Pay. Różnie się te opcje nazywają, lecz chodzi o dokładnie ten sam cel. Przewagą takiego rozwiązania jest brak konieczności dodatkowej weryfikacji karty. Nie trzeba też podawać jej danych, gdyż są one wysyłane z aplikacji bankowej do Apple Pay, w tym także kod zabezpieczający CVC. Poza tym fakt bycia zalogowanym w aplikacji mobilnej banku sprawia, że nie jesteśmy dodatkowo weryfikowani. Jedyne co musimy zrobić, to akceptacja regulaminu korzystania z Apple Pay w porozumieniu z naszym bankiem. Moim skromnym zdaniem naprawdę warto dodawać karty do Apple Pay i płacić korzystając z tego sposobu dokonywania płatności. Szczególnie polecam dodawanie kart z poziomu aplikacji mobilnej banku. Jeśli do Apple Pay dodamy kartę używając aplikacji Portfel, to w aplikacji banku w sekcji szczegółów karty również ten fakt zostanie odnotowany. W Portfelu możemy otworzyć aplikację banku, z którym skojarzona jest karta. Jeżeli aplikacja ta nie jest zainstalowana na naszym urządzeniu, to używając przycisku „pobierz” możemy przejść do sklepu AppStore z podglądem aplikacji bankowej, a następnie ją pobrać.

Dodawanie karty do Zegarka Apple Watch

W przypadku Apple Watch’a kartę dodajemy z poziomu aplikacji Watch zainstalowanej na naszym iPhonie. Uruchamiamy aplikację Watch, otwieramy w znajdującą się w lewym dolnym rogu ekranu zakładkę “Mój zegarek”. Jeśli mamy kilka zegarków, to wybieramy ten, którego chcemy używać do wykonywania płatności, a następnie wchodzimy w sekcję Portfel i Apple Pay. W dalszej kolejności kierujemy się instrukcjami oznajmianymi nam przez urządzenie. Procedura dodawania karty jest bardzo podobna do tej opisanej powyżej. Gdy dodajemy kartę z poziomu aplikacji bankowej, to o ile nasz zegarek jest widoczny w systemie, na ekranie pojawi się propozycja dodania karty również do zegarka.

Dodawanie karty na komputerze Mac

Aby dodanie karty na Macu było w ogóle możliwe, należy posiadać Macbooka z wbudowanym czytnikiem Touch ID, gdyż w przeciwnym razie możliwość dodania karty będzie zupełnie niewidoczna.

Jeśli już mamy komputer z Touch ID, to otwieramy okno Ustawień Systemowych, a następnie Portfel i Apple Pay. Dalsze kroki procedury dodawania kart, z wyłączeniem wyboru listy banków, są analogiczne do opisywanych powyżej. Różnica dotycząca wyboru banku polega na tym, że jeśli mamy już karty aktywne w Apple Pay, to są one widoczne w obszarze przewijania, z którym należy wejść w interakcję a następnie zaznaczyć interesujące nas karty. Po przejściu do przycisku dalej i jego aktywowaniu jesteśmy proszeni o podanie kodu CVC kart oraz o ich weryfikację. Proces ten nie powinien nastręczać żadnych problemów. Uwaga! W przypadku dodawania kart na iPhonie metoda weryfikacji zazwyczaj wybierana jest automatycznie, a nam pozostaje jedynie kliknąć przycisk dalej. W przypadku macOS należy metodę zaznaczyć, a następnie aktywować przycisk. Po pomyślnym zweryfikowaniu karty, zwykle za pomocą kodu z wiadomości SMS, wychodzimy z interakcji z omawianym tutaj obszarem przewijania, odnajdujemy przycisk gotowe i aktywujemy go kończąc tym samym dodawanie karty. Na koniec od usługi Portfel otrzymujemy powiadomienie: Karta do Apple Pay na Macu dodana.

Jeśli mamy wyłącznie jedną zapisaną kartę niedodaną jeszcze do macOS, ale jej dane zachowane w iCloud, sprawa jest o tyle prostsza, że niczego nie wybieramy, nie zaznaczamy, nie wchodzimy w interakcję z żadnym obszarem przewijania, ale po prostu podajemy kod bezpieczeństwa karty CVC, weryfikujemy kartę i dopiero po jej zweryfikowaniu wychodzimy z obszaru przewijania i aktywujemy przycisk „gotowe”.

Jeżeli posiadamy komputer bez Touch ID, to dodanie karty jest niemożliwe. Płatność zainicjowaną za jego pomocą należy potwierdzić na znajdującym się w pobliżu iPhonie lub Apple Watch’u przypisanym do tego samego konta Apple ID. Aby tak przeprowadzane płatności mogły dochodzić do skutku, należy jeszcze na iPhonie w ustawieniach/Portfel i Apple Pay w sekcji “PŁATNOŚCI Na MACU” zaznaczyć opcję “Dopuszczaj płatności na Macu”.

Jak płacić?

Płatności zbliżeniowe w sklepach lub innych punktach handlowo-usługowych

Aby płacić za pomocą Apple Pay bezstykowo w sklepach lub innych punktach usługowo-handlowych przyjmujących płatności zbliżeniowe kartą, należy posiadać kompatybilny z usługą iPhone z modułem NFC, lub zegarek Apple Watch.

Płacąc iPhone’m z Touch ID mamy dwie drogi zainicjowania płatności. Pierwszy sposób, to zbliżenie telefonu górną jego częścią (tam, gdzie znajduje się tylni aparat) do terminala płatniczego. Nie musimy przed tym robić absolutnie nic; po prostu zbliżamy telefon. W momencie jego zbliżenia wywoływane jest Apple Pay, co również jest nam oznajmiane przez VoiceOver. Tu jednak ważne jest to, że po zbliżeniu telefonu do terminala, gdy moduł NFC zostanie wybudzony na ekranie pojawia się kwota do zapłaty, co w przypadku wykorzystania drugiego sposobu nie jest już takie oczywiste. Aby zatwierdzić płatność, należy przyłożyć palec do czytnika Touch ID i gotowe; płatność bez względu na kwotę zostaje w tym momencie sfinalizowana, a wprowadzanie kodu PIN nie jest potrzebne. Niezwłocznie po dokonanej płatności aplikacja Wallet, która obsługuje Apple Pay, wysyła nam powiadomienie o miejscu oraz kwocie dokonanej płatności. O prawidłowym jej przebiegu jesteśmy również informowani za pomocą wibracji oraz dźwięku tak samo jak podczas zatwierdzania zakupu aplikacji w App Store za pomocą Touch ID lub Face ID. Ta uwaga dotyczy każdego ze sposobów użycia Apple Pay, na wszystkich urządzeniach.

Drugim sposobem jest dwukrotne naciśnięcie przycisku ”Home”,  tak jak przy wywoływaniu paska z ostatnio używanymi aplikacjami. Ważne jest jednak, aby tego dokonać bez wcześniejszego odblokowania telefonu. Jak już powiedziano, przy odblokowanym telefonie dwukrotne naciśnięcie przycisku „Home” ma inną funkcję, dlatego proces płatności nie zostanie w ogóle wywołany. Płatność można ponad to uruchomić z centrum powiadomień, ale nie wiem szczerze mówiąc, czy ma to jakikolwiek sens). Tak więc na zablokowanym ekranie dwukrotnie wciskamy przycisk home (początek). Pojawia się ekran płatności Apple Pay, co przez VoiceOver oznajmiane jest komunikatem “Zapłać (Touch ID)”. Po przyłożeniu palca do czytnika, VoiceOver prosi nas o zbliżenie urządzenia do terminala komunikatem “Zbliż do czytnika”. Po autoryzacji płatności odciskiem palca uruchamiany jest wbudowany w urządzenie moduł NFC, dzięki któremu płatność może tak naprawdę zostać zrealizowana. Jeśli mimo dwukrotnego naciśnięcia przycisku „początek” nie stanie się nic, tonależy sprawdzić w ustawieniach, czy aby na pewno wywoływanie płatności na zablokowanym ekranie jest włączone. Aby to zrobić należy wejść do ustawień, Portfel i dalej Apple Pay. Tam trzeba odnaleźć nagłówek “POZWALAJ NA DOSTĘP PRZY ZABLOKOWANYM EKRANIE”, gdzie zaznaczamy opcję “Naciśnij dwukrotnie Początek”. Podobnie wyglądają ustawienia urządzeń z Face ID z tą różnicą, że tu opcja nazywa się „Naciśnij 2x przycisk boczny”.

Płatność iPhone’em z Face ID przebiega tak naprawdę bardzo podobnie, tyle że tu mamy jeden sposób wywołania płatności. Należy dwukrotnie nacisnąć przycisk boczny telefonu – ten sam, który służy do jego wyłączenia czy też wywołania Siri. Po jego dwukrotnym naciśnięciu również zostanie wywołany ekran płatności Apple Pay. Teraz pozostaje nam jedynie ustawić telefon tak, aby „zobaczył” naszą twarz – tak samo jak to robimy podczas odblokowywania telefonu. Po prawidłowej autoryzacji za pomocą Face ID tak samo jak w przypadku uwierzytelnienia się odciskiem palca, uruchamiany jest moduł NFC w urządzeniu. Wystarczy teraz zbliżyć smartfon do terminala i gotowe. Jednak tu mała ciekawostka. Możemy to zrobić zarówno przy zablokowanym, jak i przy odblokowanym ekranie.

Jeśli zdarzyłoby się tak, że autoryzacja za pomocą rozpoznawania odcisku palca lub twarzy przebiegłaby nieprawidłowo, to tak czy inaczej nie ma powodów do niepokoju, gdyż mamy jeszcze możliwość autoryzacji kodem lub hasłem – tym samym, który ustawiliśmy wcześniej do odblokowywania telefonu lub potwierdzania dokonywanych zmian w systemie iOS, wymagających kodu dostępu. Jest to może mniej komfortowy sposób potwierdzania płatności, jednak nadal skuteczny. Należy pamiętać również, iż jeżeli chcemy używać płatności Apple Pay na naszym urządzeniu z iOS, kod zabezpieczający lub hasło musi być bezwzględnie ustawione. Gdy całkowicie wyłączymy ten rodzaj zabezpieczenia, usługa Apple Pay również zostanie wyłączona a co za tym idzie, karty dodane wcześniej do urządzenia zostaną całkowicie usunięte a powiązana z nimi historia transakcji w aplikacji Wallet zostanie usunięta z urządzenia, o czym również zostaniemy powiadomieni podczas próby dezaktywacji zabezpieczeń.

Płatności zbliżeniowe z użyciem zegarka Apple Watch

Aby zapłacić bezstykowo za pomocą zegarka Apple Watch wystarczy nacisnąć dwukrotnie przycisk boczny na urządzeniu i zbliżyć je na odległość kilku centymetrów ekranem skierowanym w stronę terminala i to tak naprawdę tyle. Tu nie jest wymagana żadna autoryzacja transakcji. Sam fakt, że mamy na ręce zegarek ze sparowanym z nim iPhonem, który podczas noszenia zegarka był odblokowywany wystarczy. Jeśli natomiast zdejmiemy zegarek z ręki a po jego ponownym założeniu nie użyjemy ani raz telefonu bądź nie odblokujemy go wprowadzając kod blokady, kod na zegarku podczas płatności będzie już wymagany.

Płatności w aplikacjach

Do płatności w aplikacjach takich jak Allegro, Uber, Pyszne.pl czy iTaxi wykorzystujemy urządzenia, w których zainstalowano aplikacje tych serwisów, o ile omawiana tutaj metoda płatności jest w przypadku wybranej usługi/serwisu dostępna. Wybór aplikacji, w których możemy zapłacić z Apple Pay jest obecnie dosyć spory. Poza wcześniej wspomnianymi, za pomocą Apple Pay możemy zapłacić jeszcze w naprawdę wielu innych aplikacjach. proces ten nie powinien sprawiać żadnych problemów. Na marginesie wspomnę, że korzystając z Apple Pay możemy również zasilić swoje konto Apple ID i w ten sposób dokonywać zakupów aplikacji w AppStore, dokonywać mikropłatności wewnątrz aplikacji, czy opłacać różne subskrypcje.

Po wybraniu Apple Pay jako metody płatności, jeśli jest dostępna, odnajdujemy przycisk “kup używając Apple Pay” lub jemu podobne i aktywujemy. Powinien nam się pojawić ekran z informacjami dotyczącymi płatności takimi jak aktualnie wybrana karta, aplikacja, wewnątrz której płacimy, kwotę płatności a także jeśli wymagane – dane kontaktowe oraz wysyłkowe płatnika, które możemy modyfikować. Zmodyfikowane dane zostaną zachowane w Apple Pay dla przyszłych płatności. Jeśli płacimy na urządzeniu z Touch ID, nie pozostaje nam nic innego jak przyłożyć palec do czytnika Touch ID, tym samym autoryzując płatność. Na urządzeniach z Face ID należy na ekranie z Apple Pay dwukrotnie nacisnąć przycisk boczny oraz spojrzeć na urządzenie, tym samym autoryzując płatność. Jeżeli posiadamy iPada bez możliwości biometrycznej autoryzacji płatności, potwierdzamy ją wpisując kod bezpieczeństwa urządzenia. Na zegarku Apple Watch wystarczy jedynie nacisnąć dwukrotnie przycisk boczny i gotowe. Każda płatność, której dokonujemy z użyciem systemu Apple Pay zwraca nam powiadomienie  w aplikacji Wallet tak samo, jak w wypadku płatności zbliżeniowych czy płatności w witrynach.

Płatności na stronach internetowych

Proces płatności na stronach internetowych wygląda niemal identycznie jak płatności w aplikacjach.

Żeby móc płacić w witrynach internetowych potrzebujemy urządzenia Apple z zainstalowaną na nim przeglądarką Safari, gdyż tylko ta przeglądarka pozwala na płatności Apple Pay w internecie. Rozwiewając wszelkie wątpliwości trzeba powiedzieć, że na żadnym innym komputerze niż Macbook, na żadnym innym smartfonie niż iPhone, oraz w żadnym systemie operacyjnym innym, niż te od Apple ani w żadnej innej przeglądarce, niż Safari internetowe płatności Apple Pay nie są możliwe. Samodzielnie możemy płacić w safari na iPhonie, iPadzie oraz na MacBook’u z Touch ID, na którym to potwierdzamy płatność. Płatności na Macbook’u bez Touch ID są również możliwe, jednak do ich potwierdzania wymagany jest iPhone lub Apple Watch znajdujący się w jego pobliżu. Aby mogło dojść do płatności, na komputerze bez Touch ID należy bezwzględnie włączyć moduł Bluetooth a na iPhonie jak już wspomniałem, w ustawieniach, Portfel i Apple Pay, w sekcji PŁATNOŚCI NA MACU” zaznaczyć opcję “Dopuszczaj płatności na Macu”. Inicjujemy na nim płatność a autoryzujemy na iPhonie lub zegarku, na którym pojawia się powiadomienie o zainicjowanej na komputerze płatności. Zatwierdzamy w taki sam sposób jak w wyżej opisanych przypadkach i gotowe. Ważne jest również to, że płacąc w sklepach internetowych za pomocą Apple Pay, nie musimy zakładać żadnych kont ani mozolnie wypełniać wszelkich danych, gdyż w momencie autoryzacji płatności, dane te są jednorazowo przekazywane sprzedawcy.

Obecnie Apple Pay zapłacimy w sporej części serwisów internetowych, które współpracują z takimi pośrednikami płatności jak Blue Media, Przelewy24, PayU czy PayLane. Przykładowo w ten sposób możemy wpłacać na zbiórki na siepomaga.pl, opłacając faktury Orange, jak i w innych sklepach internetowych. W serwisie internetowym portalu Allegro zadziała również.

co, jeśli mamy dodanych kilka kart? Jak zmienić tę domyślną? Ile kart można dodać maksymalnie?

Kartę domyślną, która ma być używana za każdym razem wybieramy w ustawieniach, Portfel i Apple Pay w sekcji wartości domyślne transakcji. Idąc od nagłówka sekcji raz gestem w prawo, natrafimy na przycisk “Domyślna karta”. Po jego aktywowaniu wystarczy, że zaznaczymy interesującą nas kartę i gotowe. Od tej pory to ta karta będzie domyślną. W tej sekcji możemy również modyfikować dane kontaktowe oraz wysyłkowe. Myślę, że warto to zrobić zwłaszcza z uwagi na płatności internetowe czy to na stronach, czy w aplikacjach, gdyż nie musimy dzięki temu każdorazowo podawać tych danych podczas np. Składania zamówienia. Spotkałem się z przypadkiem, że ktoś nie uzupełnił sobie tych danych w ustawieniach, co spowodowało, że płatność na stronie internetowej za pomocą Apple Pay nie mogła dojść w ogóle do skutku. To właśnie uzupełnienie danych kontaktowych ostatecznie rozwiązało problem.

Jeżeli chcemy jednorazowo użyć innej karty niż domyślna, po wywołaniu ekranu płatności na zablokowanym ekranie idąc od lewej strony mamy najpierw kartę domyślną, następnie zapłać (Touch lub Face ID) a następnie kartę kolejną. Chyba że mamy tych kart więcej niż dwie, nazwa drugiej karty zmienia się w przycisk “Stos innych kart”. Jeśli uaktywnimy którykolwiek z elementów odpowiadających obsłudze kart, pojawi się ich lista. Wybieramy interesującą nas kartę i dwukrotnym stuknięciem jednym palcem autoryzujemy płatność. Jeszcze przed zatwierdzeniem warto sprawdzić czy rzeczywiście zmieniła nam się ta pierwsza karta, idąc z VoiceOver od lewej strony. Jeśli tak, możemy spokojnie zatwierdzić płatność z jednorazowym użyciem innej karty. Ten sposób dotyczy płatności zbliżeniowych dokonywanych na iPhonie.

Jeśli zaś mowa o zegarku Apple Watch, tu sprawa wygląda z jednej strony prościej, z drugiej jednak niezbyt różowo, gdyż po wywołaniu ekranu płatności, przemieszczając się z VoiceOver wszystkie karty ogłaszane są nam jako zaznaczone. zapytacie. Samo podświetlenie karty przez VoiceOver powoduje jej jednorazową aktywację a co za tym idzie, możliwość jej jednorazowego użycia, w przypadku, gdy nie jest ona domyślną kartą a mamy ich więcej. Trzeba niestety uważać, zwłaszcza gdy płacimy zegarkiem, a nasze ubranie ma długie rękawy. Może się bowiem zdarzyć, że otarcie ekranu zegarka ubraniem spowoduje przesunięcie kursora na inną kartę i wówczas należy przesunąć go z powrotem na tę kartę, którą pierwotnie chcieliśmy zapłacić. Zwracam na to Waszą uwagę, ponieważ sam doświadczyłem podobnego problemu. Na szczęście na tej drugiej karcie miałem wystarczające  środki.

Jeśli chcemy jednorazowo zmienić kartę podczas płatności w aplikacji, to należy dwukrotnie stuknąć w nazwę karty na ekranie płatności. Gdy pojawi się lista kart stukamy dwukrotnie w interesującą nas kartę, co spowoduje jej zaznaczenie. Tu ekran wyboru kart nie zamyka się automatycznie. Aby to zrobić, należy wycofać się gestem potarcia, lub też odszukać przycisk “Wróć” w lewym górnym rogu ekranu.

Podczas płatności na stronie internetowej, wybór karty wygląda nieco inaczej. Jest on wyświetlany jako przycisk z nazwą karty domyślnej, po którego uaktywnieniu na urządzeniu z systemem iOS ukazuje nam się standardowe od bodaj iOS 15 menu kontekstowe, w którym jednorazowego wyboru karty dokonujemy przemieszczając się w prawo lub w lewo i wybierając odpowiednią kartę. W systemie macOS po uaktywnieniu przycisku z nazwą aktualnie wybranej karty, otwiera się menu rozwijalne, z którego wybieramy interesującą nas kartę i po prostu zatwierdzamy wybór w standardowy sposób, właściwy dla VoiceOver w systemie macOS. Należy przy tym pamiętać, że to również jest obszar przewijania, a więc, aby dokonać tam zmian, należy najpierw wejść w interakcję z tym obszarem i dopiero wybierać karty płatności, mail itd.

Maksymalna ilość kart debetowych lub kredytowych jaką możemy dodać do Apple Pay, to odpowiednio: w przypadku Apple Watch Series 3 i nowszych oraz iPhone’a 8, 8+ i nowszych maksymalnie 12 kart do każdego urządzenia. W przypadku starszych urządzeń liczba ta wynosi 8. Niestety nie znalazłem informacji ile kart można dodać do Macbooka z Touch ID czy iPada. Podejrzewam, że w przypadku tego drugiego będzie to również maksymalnie 8 kart.

Dostępność Apple Pay

Apple Pay jest obecnie oferowane przez następujące banki: Aion Bank, Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao s.a., PKO BP, BGŻ BNP Paribas, BPS, Citi Handlowy, Credit Agricole, ING Bank Śląski, Krakowski Bank Spółdzielczy, mBank, Nest Bank, PKO BP, Raiffeisen Polbank, Santander Bank Polska, SGB, Velo Bank.

Usługa jest również dostępna dla polskich klientów takich instytucji finansowych jak Revolut, Curve, bank N26 czy Monese.

Omawiając tak szczegółowo usługi Apple Pay i BLIK przybliżyłem jak sądzę czytelnikom istotę i prostotę płatności mobilnych. Żeby jednak porządkowi stało się zadość, pokrótce tylko scharakteryzuję pozostałe dwa systemy płatności dla systemu Android.

Google Pay

Google Pay (GPay) (dawniej Android Pay) to system płatności stworzony przez firmę Google. Powstał w lutym 2018 r. w wyniku połączenia systemu płatności Android Pay oraz aplikacji Google Wallet. W Polsce zadebiutował późną jesienią 2016 r. jeszcze jako Android Pay. Żeby móc skorzystać z usługi, należy posiadać urządzenie z systemem Android w wersji min. 5.0, które posiada moduł NFC, jest zgodne z technologią HCE oraz zainstalowaną aplikację Portfel Google. Aplikację tę należy pobrać i zainstalować samodzielnie ze sklepu Play, dostępną pod tym linkiem. Gdy już mamy aplikację zainstalowaną, w sposób analogiczny dodajemy do niej karty wybierając opcję “Płacenie” a następnie “Dodaj kartę”.

Płatności Google Pay są również dostępne na smart zegarkach z systemem WearOS (dawniej Android Wear), jednak z informacji posiadanych przeze mnie wynika, że z dostępnością tego systemu a co za tym idzie tychże urządzeń dla nas niewidomych bywa bardzo różnie, dlatego też skupię się jedynie na wykorzystaniu usługi w systemie Android.

Jak w przypadku płatności Apple Pay, tak i w tym, za pomocą Google Pay można płacić zbliżeniowo w sklepie, w aplikacjach mobilnych, ale także na stronach internetowych. Aby w ogóle móc płacić za pomocą Google Pay, należy w ustawieniach urządzenia włączyć moduł NFC. Tam też możemy dokonać wyboru aplikacji Portfel Google jako domyślnej aplikacji do płatności, gdybyśmy się na to nie zdecydowali podczas jej konfiguracji.

Za pomocą Google Pay możemy również płacić w sklepach bezpiecznie, jednak to co odróżnia to rozwiązanie od konkurencyjnego Apple Pay, to sposób wyzwalania tychże płatności, sama jej realizacja oraz wysokość kwoty, do jakiej możemy płacić bez podawania pinu. W GPay płatności dokonujemy poprzez odblokowanie telefonu oraz zbliżenie go do terminala i to tyle. Jeszcze nie tak dawno, płatność zbliżeniowa bez podawania pinu mogła wynieść maksymalnie 100 zł, czyli jak w przypadku płatności zbliżeniowych fizyczną, plastikową kartą. Na szczęście obecnie już tak nie jest.

Po przekroczeniu tego limitu kwotowego należy podać w terminalu pin naszej karty, co już zmniejsza nieco poziom bezpieczeństwa dokonywanej transakcji.

Należy przy tym pamiętać, iż pin będziemy musieli podawać również podczas płatności na mniejsze kwoty przy co szóstej transakcji, jeśli każda z nich będzie opiewała na kwotę mniejszą niż 100 zł. Jeśli natomiast wykonamy mniej niż 6 takich transakcji po czym zapłacimy 100 zł lub więcej, licznik jest resetowany, tak więc znów możemy dokonywać kolejnych sześciu transakcji na mniejsze kwoty bez wymogu wprowadzania pinu, gdyż i tak wymóg jego podania został już spełniony podczas płatności na większą kwotę. Przypomnę tylko, że płacąc przy wykorzystaniu Apple Pay nie obowiązuje nas żaden limit dla płatności zbliżeniowych a w związku z tym bez względu na wysokość kwoty, płatność autoryzujemy biometrycznie lub za pomocą ustawionego kodu bezpieczeństwa urządzenia.

Wybór witryn i aplikacji, w których można płacić za pomocą GPay jest znacznie większy, niż tych obsługujących Apple Pay. Zapewne taki stan rzeczy spowodowany jest tym, że usługa w Polsce została uruchomiona ok. półtora roku wcześniej niż płatności od Apple. Za pomocą tej metody możemy płacić w takich aplikacjach jak Allegro, Uber, Pyszne pl czy iTaxi, jak również jak w przypadku Apple Pay, zasilać konto w Revolut. Na przestrzeni lat, lista aplikacji stała się dużo większa w obu przypadkach a co za tym idzie, różnice w tym aspekcie uległy znacznemu zatarciu. Jednakże lista witryn jest nadal znacznie bardziej obszerna.

Google Pay jest dostępne w większości dużych banków w Polsce, takich jak Santander Bank Polska, mBank czy ING Bank Śląski. Niewątpliwym atutem płatności Google jest ich dostępność także w bankach spółdzielczych takich jak Bank Spółdzielczy w Brodnicy, Podkarpacki Bank Spółdzielczy czy Grupa BPS. Klienci Revoluta również mają możliwość dodania karty tej instytucji do Google Pay. Pełną i szczegółową listę wystawców kart działających w Polsce, u których wdrożone są płatności Google Pay można znaleźć pod tym linkiem.

HCE

Przyszedł wreszcie czas, aby omówić ostatnią z wymienionych w niniejszym artykule metod płatności a mianowicie HCE. W tym momencie jedynie jako pewną ciekawostkę, jednak pozwolę sobie o niej wspomnieć z uwagi na jej olbrzymie podobieństwo do możliwości płacenia zbliżeniowym Blikiem, gdyż sam proces jego aktywacji jak i późniejszego dokonywania płatności jest bliźniaczo podobny.

HCE (Host Card Emulation) pozwala na zbliżeniowe płatności telefonem na podobnej zasadzie, jak w przypadku karty płatniczej. Aby móc skorzystać, należy w ustawieniach urządzenia włączyć moduł NFC, posiadać zainstalowaną aplikację banku, który oferuje płatności NFC. Z poziomu tejże aplikacji należy utworzyć a następnie włączyć wirtualną kartę HCE. Proces płatności polega na tym, że zbliżamy telefon do terminala w sklepie, akceptujemy transakcję i płatność zostaje zrealizowana. Dobrze jest, aby przed dokonaniem płatności upewnić się, że transmisja danych komórkowych jest aktywna, gdyż zaleca się jej włączenie. Transakcje na kwoty do 100 zł realizowane są tak jak za pomocą kart zbliżeniowych, natomiast w przypadku płatności na wyższe kwoty zostaniemy poproszeni o wprowadzenie w terminalu kodu PIN do wirtualnej karty HCE. Płatność zasadniczo odbywa się tak jak przy wykorzystaniu Google Pay, gdyż Google Pay również oparte jest na tym rozwiązaniu a co za tym idzie, żeby skorzystać z usługi, musimy spełniać takie same wymagania techniczne jak w przypadku Google Pay. Jednak to co różni obie metody płatności to fakt, iż Google Pay posiada własną dedykowaną aplikację, natomiast klasyczne HCE oferowane jest przez poszczególne banki, we własnych aplikacjach mobilnych dla systemu Android a co za tym idzie, płacąc HCE jesteśmy pozbawieni możliwości mobilnego płacenia takimi kartami jak np. Revolut. Kolejną istotną kwestią są płatności w aplikacjach czy witrynach internetowych. Google Pay nam to umożliwia, natomiast klasyczne płatności HCE już niestety nie. Możemy ich jedynie użyć do zbliżeniowych płatności w terminalach płatniczych.

Zwroty płatności

Zdarza się tak, że żądamy od sprzedawcy zwrotu dokonanej płatności za zakupione towary lub świadczone usługi. Zastanawiacie się pewnie, czy taki zwrot jest w ogóle możliwy, jeżeli płatność została zrealizowana mobilnie. Odpowiedź brzmi: tak; zwroty są możliwe, jednak należy być świadomym pewnych wiążących się z tym problemów. Otóż zwrot za płatności Apple i Google Pay jest możliwy bezpośrednio na kartę, której użyliśmy, natomiast zwrot za zakupy Blikiem jest możliwy jedynie w gotówce, przy kasie sklepu. Dlaczego tak jest? Nie mam pojęcia. Zapewne stoją za tym jakieś uwarunkowania techniczne lub też procedury prawne.

Jak dokonać zwrotu z użyciem płatności od Apple lub Google?

W zależności od tego czego używamy na co dzień, podajemy sprzedawcy numer VAN (Google Pay) lub DAN (Apple Pay). Jeżeli mowa o Google Pay, numer VAN (Virtual Account Number) czyli wirtualny numer konta Google odnajdujemy w aplikacji Portfel Google. Są tam widoczne cztery ostatnie cyfry numeru VAN, który podajemy sprzedawcy. Numer ten jest wprowadzany przez niego do terminala. Następnie postępujemy tak, jak byśmy płacili zbliżeniowo z Google Pay z tą różnicą, że zamiast wydać pieniądze, umożliwiamy ich zwrot na naszą kartę).

W przypadku płatności Apple Pay jest niemal identycznie z tą jednak różnicą, że numer DAN (Device Account Number) czyli numer konta urządzenia możemy odnaleźć w dwóch miejscach. Pierwszym sposobem jest wejście w ustawienia, Portfel i Apple Pay i tam wybieramy kartę, na którą ma zostać dokonany zwrot. Następnie wybieramy zakładkę informacje a następnie przycisk informacje o karcie. Pod tym przyciskiem kryją się informacje o wystawcy karty, czterech ostatnich cyfrach fizycznej karty dodanej do Apple Pay, a także wygenerowanego numeru DAN widniejącego jako Apple Pay. To właśnie jest ten numer konta urządzenia, o którym mowa. Również iw tym przypadku widoczne są jego cztery ostatnie cyfry.

Numer DAN jest również widoczny po wejściu w aplikację Portfel, gdzie również wybieramy interesującą nas kartę. Jednak tu po jej wyborze odnajdujemy i stukamy w przycisk “Więcej”, po którego aktywowaniu otworzy nam się menu kontekstowe z przyciskami numer karty, szczegóły karty a także powiadomienia. Nas interesuje przycisk numer karty. Po jego aktywowaniu otworzy nam się panel bliźniaczo podobny do tego z ustawień, gdzie również bez trudu odnajdziemy numer konta urządzenia, który również podajemy sprzedawcy czy raczej cztery ostatnie cyfry numeru. Następnie postępujemy tak, jakbyśmy dokonywali płatności zbliżeniowo Apple Pay, podczas której wybieramy tę kartę, której dany numer DAN dotyczy.

Uwaga! Ważne jest, ażeby podać sprzedawcy cztery ostatnie cyfry numeru VAN lub DAN a nie naszej rzeczywistej karty, do których dostęp w obu rozwiązaniach mamy, gdyż to właśnie numer VAN lub DAN jest przekazywany podczas dokonywanych płatności wraz z unikalnym, jednorazowym hasłem generowanym podczas każdej pojedynczej transakcji. Dlatego też jeżeli podczas zwrotu z użyciem Apple Pay lub Google Pay podamy nasz rzeczywisty nr karty lub jego cztery ostatnie cyfry zamiast numerów które są wymagane, do zwrotu kwoty płatności na naszą kartę zwyczajnie nie dojdzie. Dlatego jest to tak ważne a o czym należy bezwzględnie pamiętać.

W przypadku zegarka Apple Watch, numer DAN odnajdujemy albo z poziomu aplikacji Watch na iPhonie w sekcji Portfel i Apple Pay, albo po wejściu do aplikacji Portfel na samym zegarku, albo też naciskając dwukrotnie przycisk boczny, wywołując tym samym ekran płatności. Stukamy w daną kartę, a następnie w przycisk informacje o karcie, gdzie odnajdujemy numer konta urządzenia.

W przypadku kart dodanych do iPada, proces uzyskania numeru urządzenia wygląda tak samo jak w przypadku telefonu, z tym, że możemy tego dokonać wyłącznie w sekcji ustawienia, Portfel i Apple Pay.

Aby omawianą operację wykonać na komputerze, wchodzimy do ustawień systemowych, a następnie Portfel i Apple Pay. Tam odnajdujemy po wejściu w interakcję z obszarem przewijania naszą kartę, aktywujemy przycisk karty, a w kolejnym kroku odnajdujemy i aktywujemy przycisk „numery kart pokaż”.

Omówione powyżej postępowanie dotyczące procedury zwrotu środków nie jest już tak istotne jak niegdyś. Obecnie wystarczy po prosić przy kasie o zwrot środków i jeśli zostanie on uwzględniony, dokonać dokładnie takich samych procedur jak podczas normalnej płatności. Jednak, ponieważ zdarzają się z tym czasami problemy, warto wiedzieć, gdzie szukać niezbędnych numerów kart, aby w ten sposób rozwiązać problem z niemożnością dokonania zwrotu środków.

Podsumowując

Mam nadzieję, że lektura niniejszego artykułu przekonała sceptyków do przyjrzenia się z nieco większą życzliwością płatnościom mobilnym, a tych wahających się, przekonała do ich aktywnego używania. Ze swej strony gorąco zachęcam do korzystania znich, ponieważ uważam, że są naprawdę praktyczne w użyciu, co dla nas niewidomych ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza dlatego, że dotykowe, pozbawione jakiejkolwiek fizycznej klawiatury terminale płatnicze, są używane coraz częściej. Dzięki płatnościom mobilnym mamy również większą kontrolę nad tym, ile wydajemy a to za sprawą błyskawicznie wysyłanym powiadomieniom oraz wglądowi w historię transakcji zarówno z poziomu aplikacji mobilnych banków, jak i Apple i Google Pay.

Mam więc nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu każdy znajdzie coś dla siebie i będzie płacił szybko, bezpiecznie i wygodnie, ciesząc się z rozwiązań, jakie w obszarze płatności daje współczesna technologia.

Gdybym jednak nie rozwiał wszystkich waszych wątpliwości, zapraszam do wysłuchania podcastów w serwisie Tyflopodcast, w których prezentowane są usługi Apple oraz Google Pay.

Ponadto uwadze czytelników polecam podcast o szybkich płatnościach internetowychh, ponieważ audycja ta zawiera prezentację internetowej płatności BLIK. Tych bardziej niecierpliwych informuję, iż fragment dot. BLIKa zaczyna się w ok. trzydziestej trzeciej minucie podanego materiału. Gdybyście chcieli zadać mi jakiekolwiek pytania drogą bezpośrednią lub po prostu chcielibyście podyskutować o treści niniejszego artykułu jak i innych mojego autorstwa, zapraszam serdecznie do kontaktu mailowego. Piszcie śmiało, staram się dosyć szybko odpowiadać.

Maciej Walczak

 

 

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top