Logo Tyfloświat
  • Strona główna
  • Edukacja
  • Z Darią i Natalią matematyka jest frajdą! Nowoczesna pomoc edukacyjna dla uczniów z dysfunkcją wzroku na I etapie edukacyjnym
drewniane litery wysypane na stół

Autorki:

Daria Łakoma (matematyk, tyflopedagog, oligofrenopedagog),

Natalia Grajewska (matematyk, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, tyflopedagog, oligofrenopedagog)

Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami coraz większe wymagania dotyczące indywidualizacji procesu nauczania, zwłaszcza w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jedną z najliczniejszych grup w tej kategorii są uczniowie z dysfunkcjami wzroku, w tym słabowidzący. W odpowiedzi na te potrzeby opracowałyśmy nowoczesną pomoc edukacyjną zatytułowaną “Z Darią i Natalią matematyka jest frajdą!”. Jest to zestaw kart pracy dedykowany uczniom edukacji wczesnoszkolnej, którego głównym celem jest rozwijanie elementarnych umiejętności matematycznych w sposób dostosowany do możliwości percepcyjnych dzieci z dysfunkcją wzroku.

Okładka pomocy naukowej "Matematyka z Darią i Natalią". Rysunek otwartej książki, jedna strona żółta, druga biała, na białej lupa powiększająca. Podtytuł "Rozwijanie umiejętności matematycznych na I etapie edukacyjnym. Karty pracy dla uczniów słabowidzących

Podstawowym motywatorem stworzenia kart pracy była potrzeba opracowania pomocy, która będzie wspierać rozwój kompetencji matematycznych uczniów z dysfunkcjami wzroku w taki sposób, aby nie tylko ułatwić im opanowanie podstawowych operacji matematycznych, ale także uczynić proces uczenia się bardziej angażującym, radosnym i dopasowanym do ich indywidualnych potrzeb.

“Z Darią i Natalią matematyka jest frajdą!” to zestaw, który opiera się na zasadach dydaktyki specjalnej, oparty jest na naszym blisko dwudziestoletnim doświadczeniu pracy z uczniami niepełnosprawnymi, w tym słabowidzącymi. Pomoc edukacyjna łączy wiedze z zakresu dydaktyki matematyki, tyflopedagogiki oraz terapii pedagogicznej.

Zestaw kart “Z Darią i Natalią matematyka jest frajdą!” został podzielony na trzy części, trzy rodzaje działań i aktywności celem urozmaicenia i uatrakcyjnienia oferty dla uczniów. Pierwsza część zestawu koncentruje się na zadaniach, które stymulują współpracę lewej i prawej półkuli mózgowej. Poprzez łączenie elementów wzrokowo- ruchowej koordynacji oraz integracji sensorycznej, karty pracy wspomagają rozwój kluczowych funkcji poznawczych.

Karty pracy. Na białym tle czarne kropki, w kropkach białe cyfry

Zastosowanie tych form aktywności ma na celu nie tylko rozwijanie zdolności matematycznych, ale także poprawę funkcji wykonawczych uczniów oraz wzmacnianie mechanizmów uwagi, planowania i organizacji.

Druga część to karty pracy wykorzystujące rywalizację i elementy zabawy. Opiera się ona na pracy z kostką do gry oraz zestawami specjalnie zaprojektowanych kart.

Dzięki wykorzystaniu gier:

  • uczniowie mogą uczyć się poprzez doświadczenie i działanie,
  • rozwijane są kompetencje społeczne (współpraca, przestrzeganie zasad, komunikacja),
  • proces nauczania staje się atrakcyjniejszy i bardziej motywujący.

Uczeń, korzystający z pomocy naukowej, na biurku duża, niebieska kostka do gry uczeń, korzystający z pomocy, na biurku karty pracy i dwie duże kostki do gry, jedna niebieska, druga różowa

Trzecia część zestawu skupia się na systematycznym treningu podstawowych

operacji matematycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

Zadania zostały przygotowane w taki sposób, by:

  • mogły być stosowane podczas zajęć w klasie razem z innymi uczniami,
  • były maksymalnie dostosowane do potrzeb wzrokowych uczniów,
  • wspierały automatyzację i rozumienie działań matematycznych.

Każda karta pracy posiada odpowiednie powiększenie czcionki (Arial 24 pkt i 36 pkt), zachowany czarno-biały kontrast, a możliwość druku na kolorowych kartkach (np. żółtych, czerwonych, granatowych) pozwala na dalsze indywidualizowanie materiału.

uczeń, korzystający z pomocy na komputerze

Dodatkowo do tej części przygotowane zostały gry online w aplikacji LearningApps, zawierające atrakcyjne wizualnie, ale proste w formie zadania, łatwość obsługi na ekranach dotykowych oraz możliwość ćwiczeń zarówno w szkole, jak i w domu.

Zestaw kart pracy został przygotowany zgodnie z zasadami adaptacji materiałów edukacyjnych dla uczniów słabowidzących. Uwzględniono następujące aspekty:

  • Odpowiednia czcionka: Arial jest czcionką bezszeryfową, łatwą do odczytania przez osoby z dysfunkcjami wzroku.
  • Wielkość czcionki: W zależności od potrzeb użyto czcionek 24 i 36 punktów.
  • Kontrast: Czarny tekst na białym tle zapewnia czytelność, a możliwość druku na specjalnych kolorowych papierach (dostosowanych do indywidualnych zaleceń specjalistycznych) umożliwia optymalizację percepcji wzrokowej.
  • Układ strony: Zachowano logiczny i przejrzysty układ graficzny, bez nadmiaru elementów ozdobnych.

kart do gry, mnożenie przez 10

Dobrze zaprojektowane pomoce edukacyjne mają kluczowe znaczenie w edukacji dzieci z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Pozwalają one nie tylko na skuteczne przekazywanie treści programowych, ale również wspierają rozwój emocjonalno-społeczny i budują motywację do nauki.

Zestaw “Z Darią i Natalią matematyka jest frajdą!” to kompleksowa pomoc edukacyjna, która wpisuje się w aktualne potrzeby edukacyjne uczniów o specjalnych potrzebach wzrokowych na I etapie edukacyjnym. Wierzymy, że nasza pomoc edukacyjna może stanowić inspirację dla nauczycieli uczących uczniów słabowidzących i zachęci ich do tworzenia materiałów edukacyjnych zgodnych z zasadami tyflopedagogiki, posiadających praktyczne rozwiązania, atrakcyjne dla uczniów. Nasze karty pracy są jednak przede wszystkim odpowiedzią na realne potrzeby dzieci, które chcą uczyć się matematyki z radością, mimo ograniczeń wzrokowych.

 

Partnerzy

 Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego                     Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Back to top